Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Toruń: Dwie wystawy na początek sezonu w CSW

0
Podziel się:

Wystawa twórczości Krystyny Piotrowskiej rozpoczęła w sobotę nowy sezon w
toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu. Ekspozycji towarzyszy pokaz kolekcji sztuki ze
zbiorów szczecińskich.

Wystawa twórczości Krystyny Piotrowskiej rozpoczęła w sobotę nowy sezon w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu. Ekspozycji towarzyszy pokaz kolekcji sztuki ze zbiorów szczecińskich.

"Wystawa Krystyny Piotrowskiej zatytułowana +Złote włosy Małgorzaty+ jest pierwszą tak szeroką prezentacją prac tej artystki, ukazującą dialog pomiędzy pracami aktualnymi a tymi z okresu wcześniejszego. Piotrowska, uprzednio pracująca przede wszystkim w technikach graficznych, od 2005 roku zajmuje się instalacją i filmem video" - powiedziała rzeczniczka CSW w Toruniu Katarzyna Drewnowska-Toczko.

Jak podkreśliła sama artystka, przyczyną tej przemiany było zainicjowanie wystaw w opuszczonych kamienicach przy ul. Próżnej w Warszawie, jedynych pozostałych po tamtejszym getcie. Piotrowska wraz z Krystianą Robb-Narbutt zapoczątkowała działalność projektu "Ulica Próżna", w ramach którego co roku w opustoszałych, zrujnowanych wnętrzach w samym centrum miasta odbywają się wystawy nawiązujące do żydowskiej przeszłości tego miejsca, a ona sama nie tylko pokazuje tam swoje prace, lecz także pełni funkcję kuratora.

"Głównym środkiem wyrazu w najnowszej instalacji Krystyny Piotrowskiej, jak wskazuje już sam tytuł +Złote włosy Małgorzaty+, są włosy. Zaplecione w długi warkocz, układają się na podłodze galerii w koncentryczną strukturę, przypominającą mandalę, a niepokojącej instalacji towarzyszą filmy video, ukazujące modelki, którym zaplatany jest warkocz, a także projekcja, prezentująca te same kobiety ów warkocz rozplatające" - wyjaśniła Drewnowska-Toczko.

Jak tłumaczą organizatorzy, tytuł tej najnowszej pracy Piotrowskiej - jak również całej wystawy w toruńskim CSW - odnosi się do wiersza Paula Celana "Fuga śmierci", w którym jasnowłosa Małgorzata jest ucieleśnieniem życia, a ciemnowłosa Sulamitka - śmierci i Holokaustu; włosy tej pierwszej mienią się złotem, tej drugiej są spopielałe.

"W przestrzeniach CSW prace z wcześniejszych okresów twórczości świetnie dialogują z tymi najnowszymi, snując cichą opowieść o kobiecie i człowieku w ogólności" - zauważyła rzeczniczka.

Wystawie towarzyszy katalog z tekstami Ewy Toniak, Andy Rottenberg i Bożeny Kowalskiej.

Krystyna Piotrowska studiowała na Wydziale Architektury Wnętrz w ASP w Krakowie, na Wydziale Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu oraz w Grafik Skolan Forum Malmoe. Wystawiała w Polsce, Szwecji, a także w Paryżu, Hamburgu. Od 2005 roku jest kuratorką projektu "Ulica Próżna" (www.projektprozna.pl).

Równolegle do wystawy Piotrowskiej toruńskie CSW prezentuje prace czołowych polskich artystów, pochodzące z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Zarówno CSW w Toruniu, jak i kolekcja szczecińska powołane zostały w ramach rządowego programu Znaki Czasu, w myśl którego w każdym województwie zaczęto tworzyć regionalne kolekcje sztuki współczesnej.

Jak przypominają kuratorzy wystawy, Agata Zbylut i Kamil Kuskowski, profil szczecińskiej kolekcji został opracowany w roku 2004 i zakładał uzupełnienie zbiorów już zgromadzonych na terenie Pomorza Zachodniego - kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie i Kolekcji Osieckiej Muzeum w Koszalinie.

"Przygotowana u nas wystawa pod tytułem +Nic nie jest wiecznie ważne+ prezentuje zaledwie część prac z kolekcji szczecińskiej. Tytuł wystawy, będący jednocześnie tytułem pracy Johana Muyle, eksploruje temat codzienności, a jednym z powracających motywów jest dom wraz z całym bogatym imaginarium, jakie wiąże się obrazem dzieciństwa i archetypicznymi przedstawieniami rodziny" - poinformowała Drewnowska-Toczko.

Jak przypomnieli kuratorzy, za punkt wyjściowy przyjęto rok 1989, który stał się momentem politycznej, gospodarczej i świadomościowej przemiany. Rok ten potraktowano również jako symboliczną datę, która "przerywa ciągłość wielu, zwłaszcza regionalnych, kolekcji instytucjonalnych".

Regionalność szczecińskiej kolekcji, w zamyśle jej opiekunów, polega nie na gromadzeniu dzieł tworzonych przez artystów związanych z regionem, lecz na potrzebie stworzenia komplementarnego zbioru, który będzie zachowywał na potrzeby szczecinian najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej.

"Stąd w zbiorach znajdują się prace klasyków polskiej sztuki współczesnej, takich jak Zofia Kulik, Natalia LL, Izabella Gustowska, Jarosław Modzelewski, Zbigniew Libera czy Józef Robakowski, ale także dzieła przedstawicieli młodszego pokolenia, reprezentujących najistotniejsze nurty polskiej sceny artystycznej (m.in. Elżbieta Jabłońska, Zuzanna Janin, Paweł Susid, Aleksandra Ska, Jan Smaga, Bogna Burska, Jakub Bąkowski)" - powiedziała rzeczniczka CSW.

Jednocześnie w ramach kolekcji znalazły się prace dokumentujące najbardziej istotne wydarzenia artystyczne regionu, biorące udział w szczecińskim Festiwalu Malarstwa Współczesnego, Bałtyckim Biennale Sztuki Współczesnej, a także w interdyscyplinarnym Festiwalu Inspiracje i Festiwalu Sztuki Młodych Przeciąg. (PAP)

olz/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)