Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Trzy kancelarie przekazały MON opinie ws. zakupu samolotów dla VIP-ów

0
Podziel się:

Trzy z czterech kancelarii, zajmujących się organizowaniem lotów dla
najważniejszych osób w państwie, przekazały Ministerstwu Obrony Narodowej opinie dotyczące zakupu
samolotów - poinformował PAP w piątek wiceszef MON Marcin Idzik.

Trzy z czterech kancelarii, zajmujących się organizowaniem lotów dla najważniejszych osób w państwie, przekazały Ministerstwu Obrony Narodowej opinie dotyczące zakupu samolotów - poinformował PAP w piątek wiceszef MON Marcin Idzik.

Resort zwrócił się do kancelarii: Prezydenta, Premiera, Sejmu i Senatu o informacje dotyczące ich wymagań w zakresie transportu VIP-ów. Mają być one wykorzystane przy formułowaniu założeń do przetargu na zakup nowych maszyn.

"Do Kancelarii przesłano jakiś czas temu - jako wstępne propozycje - wypracowane kiedyś założenia taktyczno-techniczne na zakup dwóch rodzajów samolotów VIP - średniego i dużego. (...) Poprosiliśmy Kancelarie o ich oczekiwania m.in. jeśli chodzi o zasięg maszyn, ilość pasażerów i wyposażenie. MON zakupi to, co dysponenci uznają za uzasadnione; resort będzie tylko operatorem samolotów - zarówno zakupowym jak i eksploatacyjnym" - powiedział wiceszef MON. Nie podał szczegółów dotyczących propozycji przedstawionych przez MON, ani informacji uzyskanych od kancelarii.

Zapewniający transport lotniczy osobom pełniącym najwyższe funkcje w państwie 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego dysponuje obecnie jednym Tu-154, czterema Jak-40, trzema samolotami M-28 Bryza oraz kilkunastoma śmigłowcami - Mi-8, Sokołami i Bellem-412. Nie wszystkie maszyny nadają się jednak do transportu osób piastujących najważniejsze funkcje w państwie; nie wszystkie także są stale dostępne z powodu okresowych przeglądów i napraw.

Do dyspozycji VIP-ów są obecnie także dwa wyczarterowane od LOT-u samoloty Embraer 175. Koszt ich eksploatacji to 25 mln zł rocznie. Według umowy osoby na najwyższych stanowiskach w państwie mają zagwarantowany dostęp do nich przez całą dobę, a wylot jest możliwy w ciągu dwóch godzin od zgłoszenia zapotrzebowania.

W 2012 r. kończy się resurs (okres zdolności użytkowej) czterech Jaków; umowę na Embraery podpisano latem tego roku na maksymalnie cztery lata. Nowe samoloty miałyby wejść na wyposażenie specpułku do końca 2013 r.

O wymianie floty rządowych samolotów mówi się od kilkunastu lat. W 1993 roku Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej (obecnie Siły Powietrzne) sformułowały wymagania dotyczące nowych maszyn. Trzy lata później sprawą wyboru samolotu zajął się międzyresortowy zespół rządu Włodzimierza Cimoszewicza. Kolejne próby podejmowano w 1998 i 2002 roku, jednak gdy do finału doszedł jeden z trzech oferentów - francuska firma Dassault z jednym z modeli samolotu falcon, rząd odstąpił od przetargu.

W grudniu 2006 został rozpisany kolejny przetarg na samolot dla VIP-ów. Chęć udziału w przetargu zgłosiły firmy Bumar, Airbus, Embraer, Bombardier i Gulfstream. Przetarg miał doprowadzić do zakupu nowych samolotów rządowych, w miejsce wysłużonych Jaków-40. Miały to być trzy maszyny zdolne przewozić po co najmniej 15 pasażerów i trzy - po minimum 11 pasażerów na dystansie co najmniej 5 tys. km. Postępowanie zostało odwołane w połowie 2007 roku, gdy stwierdzono błędy w warunkach i kryteriach przetargu. Komentatorzy oceniali, że faworyzowały one samolot Embraer Legacy 600 - podobny do używanego przez LOT embraera-145, mniejszego niż model E-175.

W 2008 roku kancelaria premiera ponownie opracowała założenia kupna trzech-czterech nowych samolotów średniego zasięgu (mniejszych niż Tu-154). Latem ubiegłego roku pojawiła się koncepcja "zagospodarowania" w drodze dzierżawy dwóch samolotów embraer-175 brazylijskiej produkcji zamówionych przez PLL LOT, a wobec kryzysu niepotrzebnych przewoźnikowi.

W czerwcu MON wyczarterowało od PLL LOT dwa embraery. Samolot tego typu może przewieźć ok. 80 osób na odległość blisko 4 tys. km, przy mniejszym obciążeniu zasięg wzrasta do ponad 4,5 tys. km. (PAP)

ktl/ pz/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)