Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Tusk: polscy uczniowie należą do najbardziej uzdolnionych

0
Podziel się:

Rostkowskiej.
#

Rostkowskiej. #

03.12. Warszawa (PAP) - Polscy uczniowie należą do najbardziej uzdolnionych w Europie i na świecie - powiedział premier Donald Tusk podczas ogłoszenia wyników Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Mamy powody do dumy i satysfakcji - podkreślił.

W Polsce nastąpiła znacząca poprawa wyników gimnazjalistów we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: umiejętności matematycznych, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz czytania i interpretacji. Polska znalazła się w czołówce krajów Unii Europejskiej - wynika z ogłoszonych we wtorek w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyników ostatniej edycji Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów PISA.

Badanie przeprowadzane jest pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Ostatnia edycja badania przeprowadzona została w 2012 r., uczestniczyły w niej 64 kraje świata.

"Polska w ostatnich latach uzyskała największy postęp na całym świecie, jeśli chodzi o ilość uczniów z najlepszymi wynikami. Jesteśmy w grupie liderów. Mieścimy się na tym sportowym podium we wszystkich trzech kategoriach, a więc i matematyka, i nauki przyrodnicze, i umiejętność czytania i interpretacji" - powiedział Tusk. Podkreślił przy tym, że Polacy zbyt często tkwią w kompleksach myśląc, że nie stać Polski na uzyskiwanie takich wyników, które są najlepsze w Europie i na świecie.

"Mamy trzy powody do dumy i satysfakcji jako Polacy" - mówił szef rządu. Wymienił przy tym młodzież szkolną, która - jak się wyraził - jest "jedną z najbardziej uzdolnionych i jedną z najlepiej przygotowanych w Europie i na świecie", a także polskich nauczycieli. "Polski nauczyciel ma powód do satysfakcji, bo nie jest nauczycielem gorszym, tylko lepszym niż średnia europejska czy średnia światowa" - mówił Tusk. Pozytywnie ocenił także gimnazja. "Tak często krytykowany system, w którym gimnazjum, jak się okazuje, odgrywa bardzo istotną rolę, przynosi dobre efekty" - powiedział premier.

"Polska szkoła nie potrzebuje rewolucji. Polska szkoła potrzebuje więcej pieniędzy, polska szkoła potrzebuje jeszcze więcej opieki państwa i większego zaangażowania samorządu" - dodał Tusk.

"Wielkie ukłony i gratulacje dla wszystkich gimnazjalistów. Wielkie ukłony dla nauczycieli, którzy tak dobrze prowadzili lekcje. Wielkie ukłony dla moich poprzedniczek" - powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska, zwracając się do obecnych na uroczystości Katarzyny Hall i Krystyny Szumilas.

"Zapytałam ekspertów z PISA jak to się stało, że w tak krótkim czasie udało nam się osiągnąć tak dobre rezultaty. Okazało się, że ten pierwszy krok to właściwe ustawienie problemów, które będą rozwiązywane na egzaminie gimnazjalnym. Wystarczyło zmienić oczekiwania wobec tego, co chcemy osiągnąć na egzaminie, żeby nauczyciele bardzo szybko się przestawili w metodach pracy z uczniami" - zaznaczyła Kluzik-Rostkowska.

Dodała, że wynik polskich uczniów to także efekt powrotu matematyki do kanonu ważnych przedmiotów - obowiązkowych na egzaminie maturalnym, dzięki czemu coraz więcej osób decyduje się na studia na kierunkach ścisłych.

W umiejętnościach matematycznych polscy uczniowie uzyskali w badaniu 518 punktów (wzrost o 23 punkty w stosunku do poprzedniej edycji badania z 2009 r.). Wynik o kilka punktów lepszy w UE uzyskały: Holandia (523), Estonia (521) i Finlandia (519), która zanotowała jednocześnie znaczący spadek w stosunku do badania z 2009 r. (536). Ponieważ różnice między wynikami tych czterech krajów UE są w granicach błędu statystycznego, dlatego OECD traktuje je jako równorzędne - najlepsze w krajach Unii.

Najlepiej spośród wszystkich krajów europejskich wypadł w matematyce Liechtenstein (535), wyprzedzając Szwajcarię (531). Za Polską (518) uplasowały się Belgia (515) i Niemcy (514). Średnia w tej kategorii dla 64 krajów biorących udział w badaniu wyniosła 494 punkty.

Wśród wszystkich 64 krajów biorących udział w badaniu najlepsze wyniki z matematyki uzyskały kraje lub regiony azjatyckie: Szanghaj (613), Singapur (573), Hongkong (561), Tajwan (560), Korea Południowa (554), Makao (538) i Japonia (536).

W czytaniu ze zrozumieniem polscy 15-latkowie uzyskali 518 punktów (wzrost o 18 punktów wobec 2009 r.); w UE minimalnie lepszy wynik mają uczniowie z Finlandii (524) i Irlandii (523). Te trzy wyniki również traktowane są jako równorzędne - najlepsze w Unii.

W czytaniu ze zrozumieniem najlepsze wyniki mają uczniowie z Szanghaju (570), przed uczniami z Hongkongu (545). Średni wynik wynosi 496 punktów.

W rozumowaniu w naukach przyrodniczych wynik polskich gimnazjalistów to 526 punktów (wzrost o 18 punktów wobec 2009 r.). Polscy uczniowie zajęli wśród krajów UE trzecie miejsce za Finlandią (545) i Estonią (541). Najlepsze wyniki na świecie uzyskali uczniowie z Szanghaju (580) przed Hongkongiem (555). Średni wynik wynosi 501 punktów

Poza Polską żaden inny kraj na świecie nie poprawił tak bardzo swoich wyników we wszystkich badanych obszarach; poprawili wyniki zarówno uczniowie najsłabsi, jak i najlepsi - poinformował dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Michał Federowicz.

Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. W każdej edycji badania sprawdzane są trzy umiejętności uczniów: czytanie ze zrozumieniem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych.

W Polsce badanie przeprowadził zespół ekspertów Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. (PAP)

nno/ dsr/ ls/ jra/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)