Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UE: Polska ma dwa tygodnie na dodatkowe wyjaśnienia w sprawie pomocy dla FSO

0
Podziel się:

(nieoficjalne informacje z Komisji Europejskiej)

*(nieoficjalne informacje z Komisji Europejskiej)
*

29.6.Bruksela (PAP) - Polska ma dwa tygodnie na dosłanie do Brukseli dokumentów, od których Komisja Europejska (KE) uzależnia zgodę na udzielenie pomocy publicznej żerańskiej FSO, o co zabiegał w czwartek wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz.

Przed trzema tygodniami Komisja Europejska wyrażała duże wątpliwości, czy zgodzić się na przyznanie przez Polskę gwarancji dla kredytów, które mają uratować produkcję samochodów w FSO.

W czwartek wiceminister Poncyljusz przekazał ekspertom ds. pomocy publicznej w KE umowy licencyjne - częściowo podpisane - które mają być gwarancją, że produkcja nowego modelu samochodu rzeczywiście na Żeraniu ruszy. KE sygnalizowała wcześniej, że czeka na te dokumenty.

Nie wiadomo jednak, czy to wystarczy, by rozwiać wątpliwości KE. Nieoficjalnie PAP dowiedziała się w Komisji Europejskiej, że Polska ma dwa tygodnie na przedstawienie dodatkowych wyjaśnień. W szczególności Komisja Europejska oczekuje zagwarantowania, że pomoc dla FSO nie zakłóci konkurencji na unijnym rynku.

Dodatkowe dokumenty mają też upewnić KE co do ekonomicznego sensu restrukturyzacji FSO i trwałych skutków procesu.

Po spotkaniu z ekspertami Poncyljusz był bardzo ostrożny. "Nie jesteśmy w pozycji komfortowej - przyznał w rozmowie z dziennikarzami. - Nie jest tak, że przyjechaliśmy jako zwycięzcy, raczej jesteśmy tutaj w pozycji kogoś, kto się tłumaczy".

Wiceminister powiedział, że argumentował m.in., że od udzielenia pomocy zależy los 4 tys. miejsc pracy, a także że produkcja nowych aut w dużej mierze ma być przeznaczona dla krajów byłego ZSRR, nie zaś na rynki unijne.

Pomoc publiczna dla spółki dotyczy rządowych gwarancji na udzielenie FSO bankowego kredytu inwestycyjnego. Spółka chce zaciągnąć ok. 100 mln USD kredytu na uruchomienie produkcji nowego modelu samochodu. Skarb Państwa ma poręczyć 60 proc. kredytu.

Prawa do produkcji obecnych modeli - lanosa i matiza - wygasają z końcem 2006 r. Według wcześniejszych informacji medialnych, ukraiński koncern Avto ZAZ, obecny inwestor w FSO, miałby produkować na Żeraniu jeden z modeli chevroleta. Do tego właśnie potrzebna jest umowa licencyjna z General Motors, której przedstawienia zażądała Komisja Europejska.

Jeszcze przed rozmowami wiceministra Poncyljusza komisarz UE ds. regionalnych Danuta Huebner zapowiadała, że "decyzja w sprawie FSO zapadnie jeszcze przed wakacjami", czyli najpewniej 19 lipca, na ostatnim przed urlopem komisarzy posiedzeniu KE.

Czwartkowe żądania Komisji Europejskiej stawiają tę datę pod znakiem zapytania - jeśli Polska prześle dokumenty dopiero 13 lipca, służbom Komisji Europejskiej może zabraknąć czasu, by przygotować decyzję dla komisarzy na 19 lipca.

Komisarz Huebner wyraziła w czwartek nadzieję, że sprawa dla Polski zakończy się pomyślnie, czyli że pomoc zostanie zatwierdzona.

"Bardzo się cieszymy, że są między Komisją Europejską a Polską intensywne kontakty w tej sprawie. Dotąd takiej współpracy po stronie polskiej brakowało, a teraz staje się ona normą" - dodała komisarz.

Pomoc publiczna dla FSO jest też związana z rozłożeniem na raty należnych podatków oraz umorzeniem kosztów egzekucji różnego rodzaju zobowiązań, łącznie na kwotę ok. 40 mln złotych.

Michał Kot, Inga Czerny (PAP)

icz/ kot/ ap/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)