Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

ULC: prawie 24,5 mln pasażerów obsłużyły w 2012 r. polskie lotniska

0
Podziel się:

Prawie 24,5 mln pasażerów obsłużyły w 2012 r. polskie lotniska - wynika z
najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To o 12,5 proc. więcej, niż w 2011 r. i o 19, 4
proc. więcej niż w 2010 r. Liderem jest Lotnisko Chopina, za nim są porty w Krakowie i w Gdańsku.

Prawie 24,5 mln pasażerów obsłużyły w 2012 r. polskie lotniska - wynika z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To o 12,5 proc. więcej, niż w 2011 r. i o 19, 4 proc. więcej niż w 2010 r. Liderem jest Lotnisko Chopina, za nim są porty w Krakowie i w Gdańsku.

Jak podał ULC, ubiegły rok był trzecim, w którym odnotowano wzrost liczby podróżujących. Było to możliwe dzięki zmianom na rynku przewozów regularnych, w tym rozwojowi przewozów niskokosztowych i krajowych. Rynek przewozów czarterowych uległ w ub.r. nieznacznemu zmniejszeniu.

Najwięcej pasażerów obsłużyło w ub.r. Lotnisko Chopina - ponad 9,5 mln pasażerów. Tuż za nim był port w Krakowie - ponad 3,4 mln osób, w Gdańsku - 2,8 mln podróżnych, a dalej lotnisko w Katowicach - 2,5 mln osób oraz we Wrocławiu - ponad 1,9 mln podróżnych.

Podobnie jak w 2011 roku, najszybciej rozwijały się regionalne porty lotnicze, a wśród nich największą dynamikę wzrostu miał Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost, który odnotował wzrost liczby pasażerów na poziomie 77,1 proc. W Szczecinie było to 34,4 proc., Bydgoszczy - 22,3 proc., we Wrocławiu - 20,9 proc.

W 2012 roku sześć lotnisk obsłużyło powyżej miliona pasażerów, kolejne dwa powyżej 500 tysięcy pasażerów. ULC przypomniał, że w ub.r. zostały uruchomione dwa nowe porty lotnicze - w Modlinie (857 tys. pasażerów) oraz w Lublinie (5,6 tys. osób).

ULC wyliczył także, że w ub.r. polskie porty lotnicze obsłużyły 21,22 mln pasażerów w ruchu regularnym i 3,21 mln w ruchu czarterowym. Wartość ta była odpowiednio o 15 proc. wyższa i 2 proc. niższa w porównaniu do poprzedniego roku.

W 2012 roku w międzynarodowym ruchu regularnym polskie porty lotnicze obsłużyły łącznie 17,7 mln pasażerów (wzrost o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku).

Podobnie jak rok wcześniej najchętniej podróżowano do Wielkiej Brytanii, a najczęściej odwiedzanym miastem był Londyn. W rejsach z/do tego miasta podróżowało 2,79 mln pasażerów, co stanowiło 15,75 proc. udziału we wszystkich regularnych rejsach zagranicznych (w 2011 r. 14,23 proc.). Na drugim miejscu zalazły się Niemcy - 17 proc. podróżujących i Włochy - 7 proc. osób. Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków najwyższą dodatnią dynamiką charakteryzowały się połączenia do Oslo (wzrost o 22 proc.) i Sztokholmu (19 proc.), a największy spadek przewozów odnotowano w przypadku połączenia do Dublina (spadek o 4 proc.).

Do istotnych zmian doszło na rynku czarterowym. Polskie porty lotnicze w 2012 roku obsłużyły 3,17 mln pasażerów w międzynarodowych rejsach czarterowych. Na pozycję lidera wrócił Egipt (trzecie miejsce w 2011 r.), z którego i do którego podróżowało 793 tys. pasażerów. Na kolejnym miejscu znalazła się Turcja - 587 tys. pasażerów oraz Grecja - 470 tys. pasażerów.

Liderem na rynku przewozów rozkładowych pozostał PLL LOT. Spośród 21,22 mln pasażerów w ruchu regularnym obsłużonych przez polskie porty lotnicze w 2012 roku, najwięcej - około 28 proc. podróżowało na pokładach PLL LOT oraz Eurolot (w ramach rejsów wykonywanych na rzecz PLL LOT). Znaczący udział w rynku odnotował również irlandzki Ryanair (23 proc.) oraz węgierski Wizz Air (20 proc.). Kolejni przewoźnicy - niemiecka Lufthansa oraz OLT Express Regional uzyskali odpowiednio 7 proc. oraz 3 proc. udziału w rynku.

Liderem rynku przewozów czarterowych, tak jak w 2011 roku, była polska linia Enter Air, która w ub.r. roku osiągnęła 31-proc. udział w rynku.

W 2012 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 3,5 mln pasażerów podróżujących w ruchu krajowym, o 87 proc. więcej w porównaniu do roku 2010 oraz o 56,5 proc. więcej w porównaniu do roku 2011. (PAP)

aop/ je/ as/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)