Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Unikalny parowóz na trasie Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

0
Podziel się:

Po ponad 30 latach na trasę Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej powrócił parowóz
Kp-4. W czwartek w Majdanie k. Cisnej odbyła się jego uroczysta prezentacja po remoncie.

Po ponad 30 latach na trasę Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej powrócił parowóz Kp-4. W czwartek w Majdanie k. Cisnej odbyła się jego uroczysta prezentacja po remoncie.

"Po latach przerwy wraca symbol kolejki. Starsze pokolenie ten właśnie parowóz nazywało +bieszczadzką ciuchcią+" - powiedział prezes fundacji zarządzającej kolejką wąskotorową Stanisław Wermiński.

Prezes przypomniał, że "takimi parowozami w latach 1957-79 kolejarze wąskotorowi przewieźli do zakładów drzewnych w Rzepedzi oraz do stacji kolejowej Nowy Łupków ponad jeden milion metrów sześciennych drewna".

Kp-4 nazywano parowozami z "małymi kołami" (średnica kół wynosi 600 mm). Posiadają też charakterystyczny komin. "W kraju oprócz +bieszczadzkiego+ jest jeszcze pięć egzemplarzy tych parowozów. Jeden z nich mocno zdekompletowany przypomina jedynie parowóz, natomiast pozostałe cztery to pomnikowe eksponaty" - dodał Wermiński.

Pracujący dla BKL Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Posiada skrzynię węglową o pojemności dwóch ton oraz zasobnik na wodę o pojemności 5,2 metrów sześć. Na trasie bieszczadzkiej wąskotorówki pracuje także parowóz Cn Zt "Las", który może rozwijać maksymalną prędkość 22 km/godz. Oba w latach 40. i 50. wyprodukowała fabryka lokomotyw w Chrzanowie.

Przez długi majowy weekend BKL kursuje dwa razy dziennie z Majdanu do Przysłupa i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 kilometrów, a z Majdanu do Balnicy 9 kilometrów.

W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku kolejka będzie kursować tylko w weekendy, a lipcu i sierpniu codziennie. Natomiast w okresie zimowym ma jeździć jedynie na zamówienia.

W ubiegłym roku kolejka przewiozła ponad 73 tys. pasażerów.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała w 1898 roku. Jej głównym zadaniem był wówczas transport drewna. W latach 20. XX wieku przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP. Wtedy też rozpoczęto przewóz ludzi, który z czasem stał się atrakcją turystyczną.

W 1996 r. Lasy Państwowe przekazały administrowanie kolejką fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna.(PAP)

kyc/ dym/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)