W 2009 r. UOKiK wydał 107 decyzji dotyczących ograniczania konkurencji i 222 dotyczących łamania praw konsumentów. Nałożył też ok. 558 mln zł kar pieniężnych - poinformowała prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.
Jak podkreśliła prezes, decyzje Urzędu podlegają kontroli niezawisłych sądów i 80 proc. z nich jest podtrzymywanych. Zaznaczyła też, że skuteczności UOKiK sprzyja jego unikalna w skali europejskiej struktura.
_ - W wielu krajach europejskich organy antymonopolowe działają jedynie na szczeblu centralnym. W Polsce ochroną konkurencji na rynkach lokalnych zajmuje się dziewięć delegatur terenowych _ - powiedziała, podkreślając, że dzięki temu możliwa jest reakcja na nieprawidłowości niedostrzegalne z perspektywy całej gospodarki.
Zaznaczyła też, że UOKiK opiniuje rocznie około 2 tys. dokumentów w ramach uzgodnień międzyresortowych pod kątem ich wpływu na konkurencję. _ - Nasze uwagi są często uwzględniane _ - powiedziała, dodając, że przedstawione przez UOKiK rekomendacje dotyczyły m.in. rynku farmaceutycznego, telekomunikacyjnego, usług pocztowych, transportu oraz sektora energetycznego.
_ - Dla konsumentów UOKiK jest najważniejszą instytucją skutecznie dbającą o ich interesy, natomiast przez większość podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą Urząd postrzegany jest jako skuteczny, niezależny i wiarygodny _ - powiedziała.