Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W czwartek w Warszawie oficjalna prezentacja raportu PISA

0
Podziel się:

Najnowszy raport dotyczący wyników badań w ramach Programu Międzynarodowej
Oceny Uczniów PISA, pokazujący jak zmieniają się od 2000 r. umiejętności 15-latków w
kilkudziesięciu krajach świata, zostanie oficjalnie zaprezentowany w czwartek w Warszawie.

Najnowszy raport dotyczący wyników badań w ramach Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów PISA, pokazujący jak zmieniają się od 2000 r. umiejętności 15-latków w kilkudziesięciu krajach świata, zostanie oficjalnie zaprezentowany w czwartek w Warszawie.

Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (Programme for International Student Assessment - PISA) to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych programów badawczych w zakresie edukacji. Jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organization for Economic Cooperation and Development - OECD) i realizowany w ponad 60 państwach świata.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Ministerstwa Edukacji Narodowej Grzegorz Żurawski, OECD wybrała Polskę na miejsce światowej prezentacji raportu w uznaniu postępu w wynikach badania, jaki jest udziałem polskich uczniów.

Konferencja dotycząca badań PISA odbędzie się w kancelarii premiera. Udział w niej wezmą m.in. minister edukacji Katarzyna Hall, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów Michał Boni, szef Zespołu Analiz i Wskaźników w Dyrektoriacie ds. Edukacji OECD Andreas Schleicher oraz dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Michał Federowicz odpowiedzialny za polski zespół PISA.

Obecni będą także przedstawiciele Niemiec, Węgier i Portugalii, którzy przedstawią wyniki PISA dotyczące swoich krajów. W tych krajach - podobnie jak w Polsce - uczniowie znacząco poprawili swoje wyniki w badaniach PISA.

Badania prowadzone są cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. Mają zdiagnozować stopień przygotowania 15-latków do życia w społeczeństwie i gospodarce opartej na wiedzy. W każdym badaniu sprawdzane są trzy umiejętności uczniów: czytanie (rozumienie i refleksyjne przetwarzanie tekstów, w tym tekstów kultury), rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych; w tym jedna z tych umiejętności jest wiodąca. Wiosną w 2009 r., gdy przeprowadzono ostatnią edycję badania (podobnie jak w 2000 r.), główną umiejętnością sprawdzaną było czytanie.

Wyniki ostatniego badania dotyczące poszczególnych krajów ogłoszono w nich w grudniu ub.roku. Wówczas podano, że Polska zaliczona została do nielicznego grona krajów na świecie, w których w ostatniej dekadzie wyraźnie poprawił się poziom wiedzy i umiejętności młodzieży.

We wszystkich dziedzinach badań PISA Polska zajmuje obecnie miejsce w pierwszej jedenastce krajów UE (ma 5 miejsce w czytaniu, 7 miejsce w naukach przyrodniczych, 11 miejsce w matematyce). Nasi uczniowie zdobyli w PISA 2009 średnio 500 punktów, czyli o 6 punktów więcej niż wynosi średnia dla krajów OECD. Daje nam to piąty wynik wśród krajów UE, dziewiąty w państwach OECD i dwunasty wśród wszystkich krajów uczestniczących w badaniu.

W stosunku do pierwszej edycji badania polscy 15-latkowie największy postęp dokonali w czytaniu - w tej dziedzinie wzrost wyniósł 21 punktów. W 2000 r. Polscy uczniowie zdobyli 479 punktów, a w 2009 r. - 500 punktów (wynik polskich dziewcząt z czytania to 525 pkt., a chłopców - 476 pkt.)

Z ostatniej edycji badania wynika, że polscy uczniowie dobrze radzą sobie z rozwiązywaniem zadań, w których wymagane są: wyszukiwanie informacji, powiązanie informacji odnalezionych w tekście. Do mocnych stron naszych uczniów należy także analiza tekstu literackiego: określanie intencji bohaterów na podstawie interpretacji całości tekstów i jego fragmentów, interpretacja metafory, określenie głównej myśli tekstu. Najwięcej problemów sprawiają uczniom zadania wymagające dokonywania operacji na tekstach o różnorodnej strukturze, a także dostrzeżenia i opisania relacji między formą a treścią tekstu.

Między 2006 a 2009 r. polscy uczniowie dokonali też postępu w dziedzinach przyrodniczych. W 2006 r. zdobyli 498 punktów, a w badaniu w 2009 r. - 508 pkt. Najmniejszy postęp dokonali w matematyce. Średni wynik polskich uczniów w roku 2003 r. to 490 punktów. W 2006 r. i 2009 r. wynosił on 495 punktów. (PAP)

dsr/ ls/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)