Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W Kolejach Śląskich jeżdżą już wszystkie zamówione Elfy

0
Podziel się:

W Kolejach Śląskich jeżdżą już wszystkie dotąd zamówione Elfy - nowoczesne
elektryczne pociągi produkcji bydgoskiej Pesy. 15 pojazdów tego typu - wraz z najdłuższymi,
sześcioczłonowymi - to trzon liczącego obecnie 75 pociągów taboru samorządowego przewoźnika.

W Kolejach Śląskich jeżdżą już wszystkie dotąd zamówione Elfy - nowoczesne elektryczne pociągi produkcji bydgoskiej Pesy. 15 pojazdów tego typu - wraz z najdłuższymi, sześcioczłonowymi - to trzon liczącego obecnie 75 pociągów taboru samorządowego przewoźnika.

Jak poinformował PAP rzecznik spółki Maciej Zaremba, w piątek na tory wyjechały dwa ostatnie sześcioczłonowe pociągi typu 27 Web Elf z obejmującego sześć egzemplarzy zamówienia Kolei Śląskich. Dzień wcześniej składy te zostały zarejestrowane. Skierowano je do obsługi głównych linii Gliwice-Katowice-Częstochowa oraz Katowice-Zwardoń. To na razie ostatnie z zamawianych dotąd przez przewoźnika pociągów.

Sześcioczłonowe Elfy wyjechały na tory woj. śląskiego w ramach wartej 219 mln zł umowy na ich trzyletnią dzierżawę (z wykupem na koniec). Choć cztery pierwsze składy miały zostać dostarczone do końca 2012 r., ze względu m.in. na stwierdzone usterki dotarły z miesięcznym opóźnieniem, za które przewoźnik naliczył ok. 5 mln zł kary. Dwa ostatnie odebrano z końcem lutego - w terminie.

Sześcioczłonowe pociągi typu 27 Web Elf to obecnie najdłuższe takie składy jeżdżące po polskich torach. Mają 114,75 m długości całkowitej (konkurencyjny 35WE Impuls produkcji sądeckiego Newagu - 113,06 m). Wyposażone są w 280 miejsc siedzących - a łącznie z miejscami stojącymi mieszczą ok. 550 pasażerów. Poza woj. śląskim jeżdżą jeszcze po aglomeracji warszawskiej.

Już wcześniej po trasach Kolei Śląskich jeździło dziewięć krótszych, czteroczłonowych Elfów należących do samorządu woj. śląskiego. Oprócz pociągów tego typu, wśród nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), przewoźnik wykorzystuje jeszcze cztery podobne pociągi Flirt szwajcarskiego Stadlera i jeden sześcioczłonowy Impuls z Newagu (wszystkie należą do samorządu).

Pozostałe tzw. EZT-y to osiem składów typu EN-57 (dostarczonych przez spółkę Sigma Tabor), kolejnych 10 egzemplarzy różnych zmodernizowanych maszyn tego typu (siedem leasingowanych w różnych źródłach i trzy należące do samorządu), a także dwa pociągi 14WE (dzierżawione od SKM Warszawa).

Prócz pociągów elektrycznych Koleje Śląskie dysponują obecnie 12 pojazdami spalinowymi - są właścicielem jednego zupełnie nowego SA138 z Newagu, a także leasingują osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów typu DH1 i DH2 od firmy Sigmy Tabor. Dwa pozostałe to zmodernizowane dwuczłonowe SA109 z Kolzamu należące do samorządu woj. śląskiego.

Przewoźnik ciągle czeka jeszcze na osiem trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych VT614, które do 3 grudnia dostarczyć miała firma Sigma Tabor. Dostawcy naliczane są kary umowne, które znacznie przekroczyły już 2 mln zł.

Tabor uzupełniający Kolei Śląskich to dzierżawione i wynajmowane lokomotywy elektryczne i wagony. Ich dostawcami są Lotos Kolej i Railpool (15 lokomotyw Traxx) PKP Cargo (9 lokomotyw ET22 i EU07), Ceske Drahy (50 wagonów) PKP Intercity (15 wagonów) oraz Heros Rent Rail (17 wagonów). Na okres od początku kwietnia do końca tego roku spółka zamierza wydzierżawić jeszcze osiem składów elektrycznych.

Niezależnie od tego władze woj. śląskiego umieściły w Wieloletniej Prognozie Finansowej Woj. Śląskiego na lata 2013-2020 zakup sześciu nowych EZT-ów, przy współfinansowaniu środkami unijnymi w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". W tym roku na ten cel przewidziano 51,7 mln zł, a w przyszłym - 103,3 mln zł. Unijne wsparcie projektu to 74,3 mln zł.

Na podstawowej liście programu "Infrastruktura i Środowisko" znajduje się też wart 342 mln zł (139 mln zł z UE) projekt zakupu 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach tzw. południowej grupy zakupowej. To wspólne przedsięwzięcie woj. małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego. Tabor ma obsługiwać połączenia międzywojewódzkie.(PAP)

mtb/ mab/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)