Dwie ważne inwestycje komunikacyjne we wschodniej części Krakowa oddano w czwartek do użytku - linię tramwajową do pętli tramwajowej Mały Płaszów oraz przebudowane ulice Surzyckiego i Christo Botewa, wraz z przedłużeniem ich do wschodniej obwodnicy miasta.
Jak podkreślił w czwartek prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, nowa linia tramwajowa została oddana do użytku pół roku wcześniej niż planowano. "Na tramwaj czekało na osiedlach Małego Płaszowa 12 tysięcy mieszkańców" - zaznaczył.
Do nowej pętli tramwajowej Mały Płaszów będą dojeżdżać dwa tramwaje: nr 11, kursujący z Łagiewnik, oraz nr 20, dojeżdżający z Bronowic.
Według władz miasta, uruchomienie nowej linii tramwajowej przyspieszy i ułatwi podróż wszystkim mieszkańcom dzielnicy Płaszów do centrum miasta.
Linia o długości 4,2 km biegnie wydzielonym torowiskiem. Prowadzi od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki na wschodnich obrzeżach miasta. Tam powstała pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii znajduje się pięć przystanków w każdym kierunku.
Budowa nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do Płaszowa jest częścią unijnego projektu "Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II". Wartość projektu składającego się z trzech przedsięwzięć komunikacyjnych wynosi ok. 390 mln zł, z czego połowa pochodzi z funduszy unijnych. Druga połowa to kredyt, jaki krakowskie MPK zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Z funduszy unijnych finansowana jest także druga zakończona inwestycja: przebudowa ulic Surzyckiego i Christo Botewa wraz z przedłużeniem ich do wschodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S7. Koszt inwestycji wyniósł blisko 80 mln zł, z czego 58 mln zł pochodziło ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przedsięwzięcie obejmowało rozbudowę do czterech pasów ulic Surzyckiego i Christo Botewa oraz budowę ulic Śliwiaka, która będzie przedłużeniem do wybudowanego właśnie pierwszego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7. Powstało siedem skrzyżowań z istniejącymi ulicami. Dzięki tej inwestycji poprawiła się komunikacja między południowymi dzielnicami Krakowa a wschodnią obwodnicą miasta. (PAP)
rgr/ pad/