Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W MSW powstał zespół ds. modernizacji komend policji

0
Podziel się:

Szef MSW Jacek Cichocki powołał zespół, który będzie koordynował
modernizację komend i komisariatów policji. Zespół ma rozpisać konkurs na standaryzację
poszczególnych obiektów. Ich lista ma zostać przedstawiona na początku 2013 roku.

Szef MSW Jacek Cichocki powołał zespół, który będzie koordynował modernizację komend i komisariatów policji. Zespół ma rozpisać konkurs na standaryzację poszczególnych obiektów. Ich lista ma zostać przedstawiona na początku 2013 roku.

Program budowy lub modernizacji komend policji w całym kraju zaplanowany na lata 2013-2015 zapowiedział premier Donald Tusk. Na ten cel przez trzy lata ma zostać przeznaczone około miliarda złotych. Inwestycjom w komendy ma towarzyszyć standaryzacja ich wyposażenia.

Na początku 2013 r. ma zostać przedstawiona lista placówek, które mają być wybudowane lub zmodernizowane wraz z przewidywanym kosztorysem wydatków. MSW chce, aby w przeciągu trzech lat zostało zrealizowanych około 200-300 projektów.

"W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane te projekty, które będą wymagały gruntownych remontów oraz wybudowane zostaną nowe obiekty. Pieniądze te będą pochodzić w 75 proc. z budżetu państwa, z rezerwy celowej zarządzanej przez szefa MSW oraz z budżetu policji. W 2013 roku policja otrzyma z budżetu państwa na ten cel 250 mln zł. Pozostałe 25 proc. będzie pochodzić z innych funduszy, na przykład z funduszu ochrony środowiska" - powiedziała PAP rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak.

"W wyniku realizacji programu ma powstać jednolity standard pomieszczeń, w których obywatele zgłaszają swoje sprawy oraz stanu technicznego komend powiatowych, miejskich i rejonowych oraz komisariatów policji. Takich jednostek policji jest w kraju najwięcej, tu pracuje 75 proc. policjantów i pracowników cywilnych, a za ich pośrednictwem obywatele mają najczęstszy kontakt z policją. Stąd potrzeba standaryzacji infrastruktury komend powiatowych, miejskich i rejonowych policji jest najpilniejsza" - dodała.

Pracami zespołu pokieruje odpowiedzialny za policję wiceszef MSW Michał Deskur. W pierwszej kolejności ma zostać ogłoszony konkurs na standaryzację poszczególnych obiektów; do udziału w nim zostaną zaproszeni m.in. architekci.

Zespół ma także przygotować wytyczne dotyczące miejsca pracy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych policji. "Lista inwestycji, które będą realizowane ze środków finansowych pochodzących z programu standaryzacji zostanie opracowana przez komendanta głównego policji, na podstawie propozycji przesłanych przez komendy. Projekty zostaną ocenione i wybrane przez członków zespołu" - powiedziała Woźniak.

Na zły stan wielu jednostek policji oraz urągające ludzkiej godności warunki pełnionej tam służby zwróciła w sierpniu uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz w liście do szefa MSW. Pracownicy RPO przeprowadzili kontrolę warunków służby policjantów w 48 jednostkach najniższego szczebla - komendach powiatowych i miejskich, komisariatach i posterunkach. Tylko 17 z nich zostało ocenionych pozytywnie.

Jak wskazywała RPO obiekty w przeważającej większości nieprzystosowane są dla potrzeb osób niepełnosprawnych, brakuje wyjść ewakuacyjnych.

"Wszyscy funkcjonariusze podkreślali, że stan tymczasowości stał się elementem stałym, a warunki pracy są nie tylko uciążliwe, ale wręcz żenujące i kompromitujące dla jednostki państwowej. Zgodnie uznają, że w takich okolicznościach nie uzyskują żadnego należnego autorytetu w oczach obywateli przybywających na komisariat" - wskazywała Lipowicz.

RPO stwierdziła też, że czynności służbowe są wykonywane w niezwykle trudnych warunkach lokalowych, w sytuacji, gdy funkcjonariusze pracują po trzech czy pięciu w jednym pomieszczeniu. To - według RPO - uniemożliwia właściwe przesłuchania świadków.

"W większości jednostek meble pochodzą z darów różnych instytucji (towarzystw ubezpieczeniowych, banków, sądów, prokuratur czy samorządów) lub z domowych +zapasów+ funkcjonariuszy. (...) Policjanci we własnym zakresie dokonują drobnych napraw, malują oraz wyposażają pokoje" - napisała RPO do szefa MSW. Tylko w kilku kontrolowanych jednostkach wydzielono osobne pomieszczenia socjalne.

Policjanci skarżyli się też na sanitariaty - ich stan techniczny, liczbę i dostępność. W większości wizytowanych jednostek nie było odrębnych toalet dla kobiet i mężczyzn. Brakowało też środków higienicznych i czystości. We wszystkich komendach policjanci podkreślali dotkliwy brak pryszniców. W komendach tylko wyjątkowo są tworzone miejsca do przebierania się, a - jak napisała RPO - "postulat niekoedukacyjnych szatni dla funkcjonariuszy był jak bajkowa przypowieść".

Jak wynika z danych MSW w latach 2007-2009 na modernizację obiektów policyjnych przeznaczono 1,3 mld zł. W tym czasie wyremontowano lub wybudowano około 170 budynków. (PAP)

gdyj/ as/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)