Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W niedzielę Międzynarodowy Dzień Dziecka w Mediach

0
Podziel się:

W niedzielę obchodzony będzie Międzynarodowy Dzień Dziecka w Mediach. Z tej
okazji rzecznik praw dziecka Marek Michalak zwraca uwagę, że oferta programowa skierowana do
najmłodszych w polskich mediach jest zbyt uboga.

W niedzielę obchodzony będzie Międzynarodowy Dzień Dziecka w Mediach. Z tej okazji rzecznik praw dziecka Marek Michalak zwraca uwagę, że oferta programowa skierowana do najmłodszych w polskich mediach jest zbyt uboga.

Międzynarodowy Dzień Dziecka w Mediach jest obchodzony od tego roku na całym świecie w każdą pierwszą niedzielę marca. Inicjatorem akcji jest UNICEF.

"Martwi mnie, że ogranicza się czas nadawania lub likwiduje od lat prezentowane programy. Ustawowo Telewizja Polska i Polskie Radio powinny wypełniać misję publiczną, do której należy także edukowanie, wychowanie, jak również dostarczanie rozrywki najmłodszym. Programy dla dzieci rozwijają ich wrażliwość na otaczający świat, mogą wspierać rodziców w wychowaniu i nauce. Są wprawdzie kanały przeznaczone tylko dla dzieci i młodzieży, niestety niedostępne dla wszystkich" - przekonuje Miachalak w rozmowie z PAP.

Zdaniem RPD dzieci są należycie chronione przed niewłaściwymi treściami płynącymi z ekranów telewizyjnych i rozgłośni radiowych, ale dorośli powinni bardziej interesować się tym, co ich dzieci oglądają. "Najlepiej byłoby, gdyby mieli czas wspólnie z nimi patrzeć na wybrane programy i - gdy pojawią się pytania lub wątpliwości ze strony dzieci - dyskutować o poruszanych w nich problemach" - dodaje.

Rzecznik zwraca uwagę, że najmłodsi nie powinni występować w reklamach, szczególnie tych, które promują produkty dla dorosłych. "Jestem za podjęciem dyskusji nad ograniczeniami udziału dzieci w reklamach i stworzeniem podstaw prawnych, by móc je przed tym chronić" - podkreśla.

Pomysł na Dzień Dziecka w Mediach zrodził się w 1992 r. Powstał po to, by zapewnić miejsce do dyskusji na temat praw dziecka i informowania młodych ludzi o ich prawach. Jest to dzień, kiedy nadawcy na całym świecie mają okazję przeanalizować pokazywane programy dla dzieci, ocenić ich jakość, sprawdzić, czy najmłodsi mają okazję mówić o swoich marzeniach i nadziejach. W zamierzeniu ma to być także dzień, kiedy nadawcy w wielu krajach włączają dzieci w produkcję programów pokazywanych na antenie, emitują programy o dzieciach i dla dzieci, ale przede wszystkim dają najmłodszym możliwość wzięcia udziału w procesie tworzenia materiałów telewizyjnych, okazję do powiedzenia o swoich problemach, marzeniach i wymiany poglądów, a także możliwość wyrażenia swojej opinii i skonfrontowania jej z innymi dziećmi i widzami, także dorosłymi.

Jak poinformowała PAP Zofia Dulska z UNICEF Polska, tegoroczny temat Światowego Dnia Dziecka w Mediach to "Dziewczynki są... Chłopcy są...". Ma pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie, co we współczesnym świecie oznacza bycie dziewczynką, co bycie chłopcem, czy ich zachowania i pasje różnią się, czy mają jednakowe szanse.

"W swoich działaniach UNICEF podkreśla, jak ważny jest udział dzieci w życiu publicznym, dlatego Dzień Dziecka w Mediach jest inicjatywą, która wpisuje się w misję i programy prowadzone przez UNICEF na rzecz dzieci na całym świecie" - dodała Dulska.(PAP)

akw/ itm/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)