Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W środę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji

0
Podziel się:

Na całym świecie 759 milionów ludzi, czyli jedna piąta, to analfabeci; z
czego dwie trzecie stanowią kobiety; 72 miliony dzieci pozbawionych jest dostępu do szkoły -
alarmuje UNESCO. W środę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji.

Na całym świecie 759 milionów ludzi, czyli jedna piąta, to analfabeci; z czego dwie trzecie stanowią kobiety; 72 miliony dzieci pozbawionych jest dostępu do szkoły - alarmuje UNESCO. W środę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji.

Jak wynika z ostatniego raportu największego programu edukacyjnego ONZ "Edukacja dla Wszystkich", którego UNESCO jest międzynarodowym koordynatorem, na świecie jest obecnie 759 mln dorosłych nieposiadających nawet podstawowego wykształcenia. Na ogół dotyczy to osób żyjących w środowiskach społecznie marginalizowanych, w których największe bariery w dostępie do edukacji to ubóstwo, dyskryminacja ze względu na płeć czy przynależność etniczną, niepełnosprawność i bariera językowa.

Jak wynika z raportu, globalny kryzys ekonomiczny szczególnie dotkliwie odbił się na kondycji systemów edukacyjnych w najbiedniejszych krajach świata. Pojawia się nawet groźba, że skutkiem kryzysu będzie zjawisko "straconego pokolenia" dzieci w najbiedniejszych krajach świata, których szanse życiowego rozwoju zostały nieodwracalnie zaprzepaszczone z powodu braku dostępu do edukacji.

Zagadnienia te znajdą się w centrum uwagi zwołanego na 20-22 września Szczytu Milenijnego Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, który oceni stopień realizacji przyjętych w 2000 r. Milenijnych Celów Rozwoju. U podstaw działania UNESCO znajduje się przekonanie, że bez realizacji postulatu powszechnego dostępu do edukacji, nie będzie możliwe osiągnięcie żadnego z Milenijnych Celów Rozwoju, dla których termin realizacji wyznaczono na rok 2010.

Polska Akcja Humanitarna, od kilku lat prowadząca kampanię Akcja Edukacja, której celem jest zwrócenie uwagi na problem braku dostępu do edukacji i analfabetyzmu wśród dorosłych w najbiedniejszych, zniszczonych wojną lub klęskami żywiołowymi krajach świata, przypomina, że dostęp do edukacji to prawo gwarantowane każdemu mieszkańcowi ziemi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Jednak umiejętność czytania i pisania dla wielu ludzi jest wciąż przywilejem.

W krajach rozwiniętych 96 proc. dzieci w odpowiednim wieku uczęszcza do szkoły podstawowej - w krajach Południa, np. RPA wskaźnik ten wynosi 47 proc. Na całym świecie 72 mln dzieci nie ma dostępu do podstawowego szkolnictwa. Wiele dzieci nie może uczęszczać do szkoły, ponieważ ich najważniejszym obowiązkiem jest finansowe wspieranie rodziny, czy też opieka nad rodzeństwem lub starszymi osobami. Na terenach objętych konfliktami zbrojnymi dzieci razem ze swoimi rodzinami są zmuszone do ucieczki, niekiedy biorą udział w działaniach wojennych.

Dziewczynki stanowią większość (54 proc.) dzieci nieuczęszczających do szkoły. Szacuje się, że ponad połowa z nich nigdy nie chodziła do szkoły. Wyraźnie gorsza jest sytuacja dziewczynek w krajach arabskich i Afryki Subsaharyjskiej, a także w Indiach i Pakistanie. Np. w Nigerii ponad dwie trzecie dziewczynek nieuczęszczających do szkoły podstawowej nie rozpocznie nawet nauki; w przypadku chłopców odsetek ten wynosi 31 proc.

W trzeciej edycji Akcji Edukacja PAH zbiera środki na realizację projektów w Afganistanie i Afryce Subsaharyjskiej. W ramach kampanii organizacja m.in. buduje i wyposaża szkoły, zapewnia szkołom dostęp do elektryczności, wody i sanitariatów, organizuje szkolenia dla nauczycieli i urzędników. W Polsce PAH stara się zapewnić dostęp do edukacji dzieciom uchodźców.

"Nasze działania wynikają z przeświadczenia, że właśnie edukacja jest jednym ze sposobów ograniczania skrajnego ubóstwa. Chcemy przekonać Polaków, że warto włączyć się w wyrównywanie globalnych szans edukacyjnych i ogólniej - w pomoc zagraniczną" - przekonuje prezeska PAH Janina Ochojska.

Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji to także co roku okazja do uhonorowania osób i instytucji mających szczególne zasługi dla upowszechnienia dostępu do edukacji na świecie. Na początku sierpnia dyrektor generalna UNESCO Irina Bokova ogłosiła listę laureatów. Nagrodą UNESCO im. Króla Sejonga, sponsorowaną przez Republikę Korei, wyróżnione zostały projekty Republiki Zielonego Przylądka i Niemiec, a Nagrodą UNESCO im. Konfucjusza, sponsorowaną przez Chiny - projekty z Nepalu i Egiptu. Dwa wyróżnienia otrzymały projekty z Malawi i Kolumbii. Co roku nagrodami w dziedzinie alfabetyzacji honorowane są projekty wyróżniające się wysoką jakością i nowatorstwem. Tegorocznym tematem przewodnim konkursu była alfabetyzacja i upełnomocnienie kobiet, jedno z naczelnych haseł Dekady Alfabetyzacji (2003-2012).

Dekada Alfabetyzacji, której UNESCO jest głównym międzynarodowym koordynatorem, ma na celu upowszechnienie alfabetyzacji i podniesienie poziomu wykształcenia, a dzięki niemu zwiększenie szans rozwojowych ludzi zamieszkujących najbardziej zaniedbane regiony świata.(PAP)

akw/ malk/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)