Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Warmińsko-Mazurskie: Otwarto przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo

0
Podziel się:

We wtorek otwarto oficjalnie nowe przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo,
przeznaczone dla samochodów osobowych, autobusów i ciężarówek. Jest ono największym i
najnowocześniejszym przejściem drogowym na polsko-rosyjskiej granicy.

We wtorek otwarto oficjalnie nowe przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo, przeznaczone dla samochodów osobowych, autobusów i ciężarówek. Jest ono największym i najnowocześniejszym przejściem drogowym na polsko-rosyjskiej granicy.

Przez międzynarodowe przejście w Grzechotkach k. Braniewa kierowcy mogą podróżować do Obwodu Kaliningradzkiego już od piątku.

Jak powiedział podsekretarz stanu w MSWiA Piotr Stachańczyk, otwarcie przejścia w Grzechotkach - podobnie jak podpisana dzień wcześniej umowa o żegludze statków po Zalewie Wiślanym - pokazuje, że poprawa relacji polsko-rosyjskich to "nie puste gesty, ale realne działania".

Zdaniem Stachańczyka, przejście Grzechotki-Mamonowo może stać się "bramą do Europy" dla mieszkańców Obwodu Kaliningradzkiego. Nowoczesna infrastruktura powinna zapewnić podróżnym komfortowe warunki i sprawną odprawę.

Po polskiej stronie przejście graniczne zajmuje ponad 30 hektarów powierzchni. Są tutaj łącznie 23 pasy odpraw. Po stronie rosyjskiej jest o połowę mniej pasów odpraw, jednak - jak deklarują tamtejsze służby celne - powinno mieć ono podobną przepustowość.

W Grzechotkach na dobę można odprawiać ok. 5 tys. samochodów osobowych oraz kilkaset autobusów i ciężarówek. Nie będzie ono dokonywać odpraw weterynaryjnych i fitosanitarnych, dlatego ciężarówki z żywnością będą - jak dotychczas - przekraczały granicę w Bezledach.

Gubernator Obwodu Kaliningradzkiego Nikołaj Cukanow, który uczestniczył we wtorkowym otwarciu przejścia w Mamonowie, przypomniał, że granice "powinny łączyć, a nie dzielić ludzi". Dlatego - jego zdaniem - tak ważne jest wprowadzenie tzw. małego ruchu granicznego.

Rosjanom zależy na objęciu ruchem bezwizowym całego Obwodu Kaliningradzkiego. Obecne regulacje europejskie pozwalają na ustanowienie tych udogodnień w pasie 30 km, maksymalnie 50 km po obu stronach granicy.

Polski MSZ negocjuje nadal z Komisją Europejską możliwość wprowadzenia małego ruchu granicznego na obszarze całych województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego po polskiej stronie oraz terytorium Obwodu Kaliningradzkiego.

Budowa przejścia Grzechotki-Mamonowo kosztowała ponad 127 mln zł. Została sfinansowana z budżetu państwa oraz ze środków pochodzących z Funduszu Phare.

Grzechotki mają odciążyć ruch na trzech pozostałych drogowych przejściach granicznych z Federacją Rosyjską - w Bezledach, Gołdapi i Gronowie. Do Grzechotek prowadzi droga szybkiego ruchu - tzw. berlinka - która w Elblągu krzyżuje się z drogami ekspresowymi w kierunku Gdańska i Warszawy. (PAP)

mbo/ bno/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)