Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Warszawa: Rekrutacja do przedszkoli - ok. 15 proc. samotnych rodziców

0
Podziel się:

Podczas rekrutacji do przeszkoli w Warszawie ok. 15 proc. rodziców
deklaruje, że samotnie wychowuje dziecko - poinformowała w czwartek zastępca dyrektora stołecznego
biura edukacji. Samotne rodzicielstwo faworyzuje podczas przyjmowania dzieci do placówek.

Podczas rekrutacji do przeszkoli w Warszawie ok. 15 proc. rodziców deklaruje, że samotnie wychowuje dziecko - poinformowała w czwartek zastępca dyrektora stołecznego biura edukacji. Samotne rodzicielstwo faworyzuje podczas przyjmowania dzieci do placówek.

Podczas sesji Rady Warszawy zastępca dyrektora stołecznego biura edukacji Beata Murawska przedstawiła radnym informację w sprawie rekrutacji dzieci do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2013/2014.

Radni zwracali uwagę, że kryterium faworyzujące samotnych rodziców podczas rekrutacji do przedszkoli jest nadużywane. "Są przedszkola w Warszawie np. na Kabatach, w których nawet 90 proc. rodziców zadeklarowało, że samotnie wychowuje dziecko. Często nie są to wcale samotne matki, które nie mają partnerów" - mówiła radna PO Zofia Trębicka.

Murawska zaznaczyła, że kryteria dotyczące rekrutacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2004 r. i samorządy muszą je wypełniać. Przypomniała jednak, że MEN pracuje nad zmianą przepisów dotyczących rekrutacji m.in. do przedszkoli. "Najprawdopodobniej to rady gmin będą uchwalały kryteria" - dodała.

Podkreśliła, że prawo nie precyzuje, jakiego rodzaju dokument potwierdza uprawnienie rodzica do skorzystania z preferencyjnych warunków przyjęcia dziecka do przedszkola. W Warszawie przyjęto, że może nim być m.in. oświadczenie rodzica o samotnym wychowywaniu dziecka. "Dyrektorzy placówek nie mają narzędzi do weryfikowania tego rodzaju oświadczeń" - podkreśliła.

Dodała, że każdego roku ok. 14-15 proc. rodziców oświadcza, że samotnie wychowuje dziecko.

Murawska powiedziała, że w roku 2013/2014 do placówek będzie uczęszczało 39 942 dzieci, z których 26 249 będzie kontynuowało naukę, a 13 693 będzie nowo przyjęta. Do oddziałów przedszkolnych w szkołach trafi 9 545 dzieci a 14 300 uczniów do klas pierwszych w szkołach, z czego 4 634 6-latków.

Podkreśliła, że postępowanie rekrutacyjne na rok 2013/2014 jeszcze trwa i są jeszcze wolne miejsca w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i szkołach. "Co roku wolnych jest ok. 200 miejsc w różnych dzielnicach, w różnych grupach wiekowych" - zaznaczyła.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2004 r. do przedszkola w pierwszej kolejności mają być przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.

W Warszawie dodatkowe punkty podczas rekrutacji do przedszkoli uzyskują dzieci rodziców płacących w Warszawie podatki.

Pod koniec maja rzeczniczka MEN informowała, że w resorcie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty dotyczącym nowych zasad rekrutacji do publicznych przedszkoli i szkół. W lipcu projekt ma być przekazany do konsultacji zewnętrznych.

Prace dotyczą m.in. ustalenia kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli i publicznych szkół, zasad przeprowadzania rekrutacji do tych placówek, procedury odwoławczej w przypadku nieprzyjęcia dziecka do publicznego przedszkola lub publicznej szkoły, a także zasad ujawniania i przetwarzania danych osobowych uczestników procesu rekrutacji.

Zmiany są związane z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Orzekł on w styczniu, że przepisy o naborze do publicznych przedszkoli i szkół są niekonstytucyjne; dał 12 miesięcy na usunięcie wad prawnych. Trybunał uznał, że rozwiązanie, zgodnie z którym ustawa nie gwarantuje każdemu dziecku miejsca w przedszkolu lub szkole publicznej, pozostawiając ministrowi dowolność tworzenia zasad przyjmowania dzieci do szkół obwodowych, narusza konstytucyjne prawo do nauki. (PAP)

kno/ pz/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)