Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Warszawskie lotnisko ma system ostrzegania przed gołoledzią

0
Podziel się:

Warszawskie lotnisko Chopina ma system zapowiadający wystąpienie gołoledzi
na drogach startowych. Dzięki temu port wcześniej może się przygotować do zwalczenia oblodzenia
pasów, tak aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w czasie przymrozków.

Warszawskie lotnisko Chopina ma system zapowiadający wystąpienie gołoledzi na drogach startowych. Dzięki temu port wcześniej może się przygotować do zwalczenia oblodzenia pasów, tak aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w czasie przymrozków.

"Położenie Polski w strefie klimatu przejściowego sprawia, że w okresie zimowym oprócz obfitych opadów mamy do czynienia z często występującym zjawiskiem tzw. +przejścia przez zero+. Temperatura w ciągu kilku minut z dodatniej spada do ok. -2řC, a następnie wraca +na plus+. W skrajnych przypadkach może się to powtarzać nawet kilka razy na dobę. Sytuację dodatkowo utrudniają występujące znaczące różnice mikroklimatyczne. Czynniki te sprzyjają powstawaniu zjawiska gołoledzi bardzo niebezpiecznego w ruchu lotniczym, szczególnie przy lądowaniu samolotów. Dlatego niezwykle istotne jest wczesne ostrzeganie, umożliwiające podjęcie działań pozwalających zwalczać oblodzenie dróg startowych" - powiedział PAP rzecznik lotniska Przemysław Przybylski.

Wyjaśnił, że od 1996 r. na lotnisku wykorzystywany jest w tym celu system o nazwie IceAlert szwajcarskiej firmy Boschung, ale w tym roku został on zmodyfikowany i unowocześniony. Składa się na niego sześć stacji pomiarowych rozmieszczonych na obydwu drogach startowych. Każda z nich jest wyposażona w zespoły czujników stanu nawierzchni oraz analizatory gromadzonych danych.

"Pozwalają one z niezwykle wysokim prawdopodobieństwem przewidzieć, w jakich warunkach może wystąpić oblodzenie oraz jakiego rodzaju. Jest to możliwe dzięki analizie wielu parametrów, m.in. temperatury powietrza, nawierzchni, wilgotności nawierzchni, wilgotności względnej powietrza, ilości i rodzaju opadów atmosferycznych" - powiedział. Dodał, że jest to bardzo cenne narzędzie, wspierające Służbę Utrzymania Lotniska oraz Dyżurnych Portu.

"Możemy skutecznie zapobiegać powstawaniu takich zjawisk jak gołoledź, przez co jesteśmy w stanie zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych" - podkreślił. Dodał, że system ten mają m.in. lotniska w Helsinkach, Sztokholmie czy w Kopenhadze.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. Od początku roku do październik na lotnisku odprawiono 8,07 mln pasażerów. W 2010 r. z usług lotniska skorzystało ponad 8,7 miliona pasażerów, czyli blisko 43 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. W ciągu roku na Lotnisku Chopina wykonywanych jest prawie 140 tys. operacji lotniczych. (PAP)

aop/ mki/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)