Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wchodzą w życie rozporządzenia KRRiT do ostatniej noweli ustawy o rtv

0
Podziel się:

W czwartek wejdzie w życie rozporządzenie KRRiT w sprawie oznaczania
audycji, w których pojawia się product placement, zaś pod koniec sierpnia - rozporządzenie
dotyczące oznaczeń mających chronić dzieci przed szkodliwymi treściami.

W czwartek wejdzie w życie rozporządzenie KRRiT w sprawie oznaczania audycji, w których pojawia się product placement, zaś pod koniec sierpnia - rozporządzenie dotyczące oznaczeń mających chronić dzieci przed szkodliwymi treściami.

Lokowanie produktu (product placement) to w myśl ustawy przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji. Chodzi np. o kubek z logo konkretnej kawy czy samochód określonej marki.

Zgodnie z rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, audycje telewizyjne, w których zastosowano lokowanie produktu, muszą być oznaczane symbolem graficznym: napisem o treści "Audycja zawiera lokowanie produktu" umieszczonym na pomarańczowym tle. Będzie on widoczny - na początku audycji, na jej końcu, a także po wznowieniu audycji po przerwie reklamowej - przez co najmniej cztery sekundy i zajmie przynajmniej 5 proc. ekranu. Znak będzie też wyświetlany przez cały czas trwania napisów końcowych. Informacja o lokowaniu produktu pojawi się też w audycjach radiowych. Będzie to komunikat czytany przez lektora.

Jak zaznaczyła w rozmowie z PAP rzeczniczka KRRiT Katarzyna Twardowska, tego typu oznaczenia nie muszą pojawić się we wszystkich audycjach, a jedynie w tych, które zostały wyprodukowane po 23 maja 2011 r., czyli po dniu wejścia w życie ostatniej ustawy o radiofonii i telewizji.

Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie w filmach kinowych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, audycjach sportowych i rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi do wykorzystania w audycji w charakterze rekwizytu lub nagrody. Wyłączone są z tego audycje dla dzieci.

Audycje, w których stosuje się product placement, nie mogą nadmiernie eksponować danego produktu ani bezpośrednio zachęcać do nabycia towarów lub usług, zwłaszcza przez promocyjne odniesienia do nich. Product placement nie może dotyczyć wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych, produktów leczniczych, substancji psychotropowych i środków odurzających, gier hazardowych oraz świadczeń zdrowotnych udzielanych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza.

Z kolei 25 sierpnia zacznie obowiązywać rozporządzenie KRRiT w sprawie sposobu sponsorowania audycji. Zgodnie z nim sponsor będzie mógł być wskazany w momencie wznowienia programu po przerwie na reklamę lub telesprzedaż. Według obecnych przepisów w ogóle nie jest to możliwe w czasie trwania audycji. Tak jak obecnie wskazanie sponsora nie będzie mogło mieć charakteru reklamy, a jednorazowa emisja informacji o sponsorze nie będzie mogła być dłuższa niż osiem sekund. W przypadku dwóch sponsorów jest to 16 sekund, a w innych przypadkach - maksymalnie 24 sekundy.

Kolejne rozporządzenie KRRiT wejdzie w życie 28 sierpnia. Dotyczy ono oznaczania audycji nowymi symbolami informującymi o wieku, poniżej którego widzowie nie powinni tych audycji oglądać.

Audycje dla osób powyżej 18. roku życia będą oznaczane czerwonym kwadratem, w którym pojawi się biały klucz (obecnie jest to czerwone kółko). Zielone kółko, informujące o audycjach dla wszystkich, także najmłodszych widzów, zostanie zastąpione zielonym kwadratem z uśmiechniętą "buźką".

Pozostałe znaki jednoznacznie poinformują o wieku, poniżej którego widz nie powinien danej audycji oglądać; będą to: niebieski kwadrat z cyfrą "7", żółty kwadrat z liczbą "12" oraz kwadrat pomarańczowy z liczbą "16".

Ostatnia nowela ustawy o rtv dała KRRiT także możliwość wydania kilku innych rozporządzeń, które jednak nie są obowiązkowe. Jak powiedziała PAP rzeczniczka KRRiT, jedno z nich będzie w drugiej połowie roku konsultowane z Ministerstwem Zdrowia. Chodzi o rozporządzenie, w którym określone zostałyby rodzaje artykułów spożywczych i napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana. Zgodnie z ustawą, przekazy handlowe dotyczące takich produktów nie powinny towarzyszyć audycjom dla dzieci.

Mariusz Wachowicz (PAP)

mca/ abr/ ura/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)