Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Więcej pociągów na głównych trasach w nowym rozkładzie Kolei Śląskich

0
Podziel się:

#
dochodzą informacje nt. liczby pociągów przewoźnika i procedurze podpisywania umowy na przewozy
#

# dochodzą informacje nt. liczby pociągów przewoźnika i procedurze podpisywania umowy na przewozy #

21.11. Katowice (PAP) - Więcej kursów na głównych połączeniach w woj. śląskim przewiduje nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 15 grudnia. Chodzi m.in. o odcinki Katowice-Gliwice, Bielsko-Biała-Katowice i Katowice-Tychy. Na części tras pociągów będzie mniej.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba, ostateczny projekt nowego rozkładu jazdy zaakceptował już zarząd woj. śląskiego. 15 grudnia rozkład wejdzie w życie w obecnej postaci. Szczegółowe godziny odjazdów będą jeszcze w ciągu roku - ze względu na remonty linii kolejowych - kilkukrotnie korygowane.

Szczegóły nowego rozkładu mają znaleźć się w najbliższych dniach na stronie internetowej kolejeslaskie.com.

Choć w nowym rozkładzie pociągi Kolei Śląskich będą pokonywały łącznie tylko o ok. 4 proc. większe odległości niż we wprowadzonym w czerwcu br. aktualnym rozkładzie, dzięki innemu ich rozplanowaniu zwiększy się liczba połączeń na najbardziej popularnych trasach. Godziny odjazdów mają być też lepiej dostosowane do potrzeb pasażerów.

Największa zmiana zajdzie na aglomeracyjnym odcinku Katowice-Gliwice. Liczba par pociągów (czyli kursów w obie strony) wzrośnie tam z 21 do 34. Dokonane w czerwcu poważne obcięcie liczby połączeń na tej głównej linii regionu było przyczyną największej krytyki, z jaką spotkały się działania wprowadzane wówczas w związku z ratowaniem finansów Kolei Śląskich.

Zwiększenie liczby par pociągów do 34 między Katowicami i Gliwicami przełoży się na częstotliwość kursowania w godzinach szczytu. Pociągi będą jeździły wtedy co pół godziny, a w czasie największego obciążenia - co 15-20 minut.

Z 22 do 27 wzrośnie również liczba par pociągów na drugim ważnym połączeniu aglomeracyjnym - z Katowic do Tychów Lodowiska. Pozwoli to na wydłużenie okresów szczytu w ciągu dnia, kiedy pociągi jeżdżą tam co pół godziny. Więcej pociągów pojedzie też m.in. między Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami (wzrost z 19 do 27 par pociągów) i między Czechowicami-Dziedzicami i Katowicami (wzrost z 17 do 23 par), a także między Katowicami i Rybnikiem (wzrost z 13 do 14 par).

Ogółem w nowym rozkładzie więcej połączeń pojawi na dziewięciu odcinkach. W siedmiu innych relacjach połączeń będzie mniej (m.in. relacja Częstochowa-Zawiercie - spadek z 27 do 22 par, Zawiercie Katowice - z 26 do 22 par, czy Wadowice-Kęty - z 9 do 5 par). Na siedmiu połączeniach liczba kursów nie zmieni się (m.in. Racibórz-Chałupki - 5 par, Tarnowskie Góry-Lubliniec - 9 par, czy Zebrzydowice-Cieszyn - 4 pary).

Wobec trwających robót torowych zdecydowano o zawieszeniu pociągów w relacji Lubliniec-Gliwice (była 1 para) i Lubliniec-Częstochowa (3 pary). Nadal praktycznie nieobsługiwana będzie linia z Bytomia do Gliwic. Do 11 stycznia przejadą wyznaczonym tamtędy objazdem 4 pary pociągów, po tej dacie pozostanie tylko kursująca ze względów technicznych 1 para.

Według informacji przekazanych Kolejom Śląskim przez zarządcę kolejowej infrastruktury, spółkę PKP PLK, w 2014 r. trzeba będzie wprowadzić (podobnie jak w obecnym roku) sześć aktualizacji wprowadzanego 15 grudnia 2013 r. nowego rozkładu; pierwsza korekta - 9 marca 2014 r. Według Zaremby zmiany w ciągu roku powinny być mniej uciążliwe.

Aby zrealizować nowy rozkład jazdy, spółka potrzebuje 47 składów (wcześniej podawano 45-48), plus 12-15 sztuk w rezerwie. Obecnie - w ramach długookresowych umów - przewoźnik dysponuje 43 pociągami. Koleje Śląskie we wrześniu ogłosiły dwa przetargi na roczną dzierżawę po 9 używanych pociągów elektrycznych w każdym z nich.

W pierwszym postępowaniu zaakceptowano już ofertę Przewozów Regionalnych, informacja o wyniku drugiego ma zostać podana do końca listopada. Jeśli nie udałoby się pozyskać w ten sposób wszystkich zakładanych pociągów, plan rezerwowy zakłada dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami.

Niezależnie od tego trwa procedura zawierania nowej dwuletniej umowy urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego z Kolejami Śląskimi - na wykonywanie przewozów w regionie w 2014 i 2015 r.(PAP)

mtb/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)