Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wielkopolskie: 63 tys. zł kar dla świadczeniodawców od NFZ

0
Podziel się:

Wielkopolski NFZ w I kwartale 2013 r. stwierdził 196 przypadków podwójnego
wykazywania świadczeń przez szpitale i ambulatoria specjalistyczne. Zakwestionowano świadczenia o
wartości 26,5 tys. zł, a na świadczeniodawców nałożono kary w wysokości 63,5 tys. zł.

Wielkopolski NFZ w I kwartale 2013 r. stwierdził 196 przypadków podwójnego wykazywania świadczeń przez szpitale i ambulatoria specjalistyczne. Zakwestionowano świadczenia o wartości 26,5 tys. zł, a na świadczeniodawców nałożono kary w wysokości 63,5 tys. zł.

Wykryte nieprawidłowości dotyczyły koincydencji, czyli sytuacji, gdy jednemu pacjentowi w tym samym czasie pomocy udzieliło dwóch świadczeniodawców, np. w ambulatorium i szpitalu.

"Najczęstszymi nieprawidłowościami były konsultacje specjalistów w trakcie hospitalizacji lub wizyty rodzin osób przewlekle chorych w przychodniach w celu wypisania recepty na leki czy pobrania skierowania na badania specjalistyczne, kiedy pacjent leżał w szpitalu" - poinformował w czwartek naczelnik wydziału świadczeń medycznych wielkopolskiego NFZ Zbigniew Dederek.

Tymczasem - jak zauważył - w czasie hospitalizacji pacjent wszystkie konsultacje, czy inne świadczenia medyczne powinien mieć realizowane w szpitalu.

Wśród 196 przypadków koincydencji skontrolowano 58 przypadków, do których doszło w pięciu szpitalach i 39 przychodniach specjalistycznych. W pozostałych przypadkach świadczeniodawcy, którzy nie wyjaśnią swoich przypadków, nie otrzymają z NFZ zapłaty za świadczenia.

"Wyniki naszych kontroli nie są okazałe, ale to wynika z tego, że w naszym oddziale już od 2007 roku prowadzona jest weryfikacja świadczeń i od tego czasu nie płacimy dwukrotnie za te same świadczenia" - powiedziała zastępca dyrektorka wielkopolskiego NFZ Barbara Murawska.

Według Murawskiej w lepszym kontrolowaniu koincydencji świadczeń medycznych mogą pomóc sami pacjenci, którzy w Wielkopolsce mogą korzystać ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP).

"Dzięki ZIP pacjent ma stały dostęp do informacji o udzielonych mu świadczeniach i ich kosztach. I jak zauważy jakieś nieprawidłowości, może zażądać sprawdzenia tych danych" - dodała Murawska. (PAP)

kpr/ abr/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)