Modernizacje dwóch linii kolejowych: z Poznania do Wągrowca oraz z Lubonia do Wolsztyna zrealizują wspólnie PKP PLK i samorząd województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - poinformował w środę w Poznaniu prezes PKP PLK S.A. Zbigniew Szafrański.
W marcu rozpocznie się modernizacja linii z Lubonia do Wolsztyna o długości 73 km. Koszt inwestycji oszacowano na 85 milionów złotych, z czego 70 proc. będzie stanowiło dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) na lata 2007-2013. Po modernizacji pociągi będą mogły przejeżdżać tą trasą z prędkością 110 km na godzinę.
Większą, kompleksową modernizację PLK przeprowadzi na linii z Poznania do Wągrowca. Torowisko zostanie tam wymienione prawie całkowicie na odcinku 50 km. Początek inwestycji zaplanowano na czerwiec 2011 roku, a zakończenie w grudniu. Koszt inwestycji to 155 milionów złotych, z czego 70 proc. pochodzić będzie z budżetu UE w ramach WRPO.
"Gdyby nie decyzja samorządu województwa o modernizacji, linia ta byłaby w ciągu kilku lat zamknięta" - powiedział Szafrański.
PLK i samorząd województwa chcą też podjąć się wspólnie modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły, która jest częścią szlaku prowadzącego ze stolicy Wielkopolski do Kołobrzegu.
"Jest to zadanie na kolejną perspektywę finansową UE na lata 2014-2020. Jak uda nam się uzyskać promesę dofinansowania tej inwestycji z Funduszu kolejowego, to ogłosimy przetarg na studium wykonalności tej inwestycji do 2013 roku, tak aby mogła być ona realizowana już od 2014 roku" - powiedział PAP prezes PKP PLK.
Dzięki tej inwestycji podróż pociągiem z Poznania do Kołobrzegu skróciłaby się z 5,5 godziny do niespełna trzech godzin.
Prezes PKP PLK S.A. był w środę w Poznaniu w związku ze spotkaniem z samorządowcami na temat perspektyw funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa wielkopolskiego.(PAP)
kpr/ je/ jra/