Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wielkopolskie: Licealiści z Konina zwycięzcami debat oksfordzkich

0
Podziel się:

Drużyna II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie okazała się najlepsza w
rozstrzygniętym w środę w Poznaniu projekcie edukacyjnym "Zrozumieć historię - młodzież debatuje".
Współorganizowane przez IPN przedsięwzięcie miało formę międzyszkolnego turnieju debat
oksfordzkich.

Drużyna II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie okazała się najlepsza w rozstrzygniętym w środę w Poznaniu projekcie edukacyjnym "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Współorganizowane przez IPN przedsięwzięcie miało formę międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.

Pilotażowy projekt został zainicjowany na początku roku przez poznański oddział IPN we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zgłosiło się do niego osiem drużyn reprezentujących szkoły z Poznania i Wielkopolski, oraz ze szkołą z Inowrocławia.

Jak poinformowała w środę PAP Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej, w rozstrzygającym pojedynku słownym wokół tezy "Żołnierze wyklęci mogą stanowić wzór nowoczesnego patriotyzmu", drużyna z Konina pokonała w środę zespół z I Liceum Ogólnokształcącego w Ostrzeszowie.

"W drodze do finału licealiści toczyli spory wokół popularnych w opinii publicznej tez na temat ważnych w naszej najnowszej historii wątków, jak +Powstanie warszawskie było narodową katastrofą+ czy +Poznański Czerwiec można zaliczyć do panteonu polskich powstań narodowych+. Nagrodą dla zwycięzców jest wyjazd do Warszawy, połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych" - powiedziała Cichocka.

Jak dodała, już wiadomo, że wspólne przedsięwzięcie UAM i poznańskiego oddziału IPN będzie kontynuowane w nowym roku szkolnym 2013/2014.

Zgodnie z regulaminem debat oksfordzkich, drużyna składa się z czterech zawodników. Każdy z nich ma przypisaną konkretną rolę, co zmusza licealistów do pracy zespołowej.

"Wielu młodych badaczy historii ma ogromną wiedzę i szerokie zainteresowania, ale brakuje im odwagi, żeby mówić na głos o swoich przekonaniach. Udział w projekcie pomaga im nauczyć się, jak bez emocji, z szacunkiem dla oponenta, formułować swoje myśli, jak pięknie i przekonywująco przemawiać i jak słuchać" - wyjaśniła Natalia Cichocka.

Jak dodała, uczestnicząc w wykładach i konwersatoriach oraz przygotowując argumentację do dyskusji, uczniowie znacząco poszerzają swoją wiedzę historyczną, wykraczając często poza program szkoły średniej. Efektem projektu ma być kształtowanie postawy obywatelskiej i patriotycznej młodych osób, oraz samoświadomości historii własnego kraju, jej złożoności i wielowymiarowości.

W Poznaniu od kilku lat działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.(PAP)

rpo/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)