Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wkrótce przetarg na budowę nowej "Elki" w Chorzowie

0
Podziel się:

W kwietniu władze największego w Polsce śródmiejskiego parku, na pograniczu
Katowic i Chorzowa, mają ogłosić przetarg na budowę nowej kolejki linowej za ok. 18 mln zł. Zastąpi
ona popularną "Elkę", która przez blisko 40 lat należała do największych atrakcji parku.

W kwietniu władze największego w Polsce śródmiejskiego parku, na pograniczu Katowic i Chorzowa, mają ogłosić przetarg na budowę nowej kolejki linowej za ok. 18 mln zł. Zastąpi ona popularną "Elkę", która przez blisko 40 lat należała do największych atrakcji parku.

"Projekt nowej kolejki ma być gotowy do 10 kwietnia. Następnie, jeszcze w kwietniu, będzie można ogłosić przetarg, który powinien zostać rozstrzygnięty w ciągu 35 dniu, jeśli nie będzie odwołań i protestów" - poinformowała rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, Aleksandra Marzyńska.

Samorząd województwa jest właścicielem spółki Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku (WPKiW) SA, zarządzającej 600-hektarowym parkiem, odwiedzanym rocznie przez miliony spacerowiczów. Właśnie z dokapitalizowania parku przez samorząd pochodzi 15,6 mln zł na budowę nowej kolejki.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka WPKiW, Anna Znamirowska, wobec zagwarantowania tej kwoty na realizację przedsięwzięcia, nie ma przeszkód, by - gdy gotowy będzie projekt - rozpocząć procedury związane z realizacją inwestycji.

Dyrekcja parku liczy, że ostatecznie projekt będzie sfinansowany w przeważającej części ze środków unijnych, z puli przeznaczonej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na przedsięwzięcia rewitalizacyjne. Wniosek w tej sprawie ma być złożony w sierpniu, gdy inwestycja może już być w trakcie realizacji - prace przy budowie powinny ruszyć w tym roku. Termin zależy m.in. od tego, kiedy uda się ostatecznie rozstrzygnąć przetarg.

Poprzednia, zamknięta kilka lat temu "Elka" miała trzy stacje i była wyposażona w krzesełka. Nowa kolejka ma mieć kanapy i gondole. W pierwszy etapie przewidziano jeden około 2-kilometrowy odcinek, między ogrodem zoologicznym a okolicami ośrodka harcerskiego, niedaleko Stadionu Śląskiego. To główna oś chorzowskiego parku.

Końcowe prace nad projektem kolejki prowadzi Wydział Transportu Linowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Od kilku lat park należy do samorządu woj. śląskiego, który od 2005 r. dokapitalizował spółkę WPKiW łączną kwotą ponad 30,2 mln zł. Powstał też plan uatrakcyjnienia parku, którego częścią jest budowa nowej "Elki".

W ostatnich dniach spółka zarządzająca parkiem nie zaakceptowała przygotowanych dla niej przez francuską firmę doradczą analiz inwestycyjnych planu rozwoju parku. Uznano je za niezgodne z warunkami specyfikacji zamówienia publicznego. Mimo to główne założenia tej koncepcji mają być realizowane.

Francuska firma Horwath HTL miała przedstawić plan rozwoju i finansowania parku, który doprowadziłby do zwiększenia jego atrakcyjności, a przez to samofinansowania się zarządzającej nim spółki, a także znaleźć inwestorów na co najmniej cztery parkowe inwestycje.

Zarząd spółki poinformował, że nie przyjmie przedstawionego dokumentu, czyli nie potwierdzi realizacji pierwszej fazy umowy i nie zapłaci firmie 182,5 tys. zł. Po przeanalizowaniu sytuacji pod kątem prawnym podejmie też decyzję o dalszej współpracy z wykonawcą planu.

Zgodnie z dostarczonym przez Horwath HTL i zaprezentowanym w lipcu ub. roku planem rozwoju, chorzowski park miałby stać się m.in. bazą naukowo-edukacyjną z istniejącym już planetarium, skansenem, ZOO i rosarium oraz nowymi atrakcjami, np. akwarium, arboretum, labiryntem czy eksploratorium. Plan zakłada również, że w parku pojawią się nowe atrakcje, a zyski z nich pozwolą na renowację obiektów użyteczności publicznej.

Trzy odcinki kolejki linowej "Elka" przez blisko 40 lat łączyły w układzie trójkąta skrajne punkty WPKiW - Stadion Śląski, Wesołe Miasteczko i Planetarium Śląskie. Łączna ich długość wynosiła prawie 6 km. "Elka" poruszała się z prędkością niespełna 6 km/h, przewożąc średnio ok. 135 tys. osób rocznie. W ciągu godziny jednym odcinkiem mogło w obie strony jechać 1,3 tys. pasażerów.

Nazwa kolejki pochodziła od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje. Otwarto ją - po dwuletniej budowie w czynie społecznym - we wrześniu 1967 r. Początkowo kolejka poruszająca się średnio 8-10 m nad ziemią kursowała po niemal otwartej przestrzeni, potem, gdy urosły parkowe drzewa - korytarzami między koronami drzew.

W 2006 r. - po wprowadzeniu nowej metody kontroli podobnych kolejek - okazało się, że część spośród jej 62 podpór jest w fatalnym stanie i nie nadaje się do użytku. Jedną z przyczyn ich uszkodzeń była prawdopodobnie powódź w 1997 r. - część podpór "Elki" stała wtedy przez pewien czas w wodzie. Transportowy Dozór Techniczny po kontroli w 2006 r. nie dopuścił do użytku najpopularniejszego odcinka "Elki". W lutym 2008 r. władze parku zdecydowały o likwidacji kolejki.(PAP)

mtb/ mab/ bos/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)