Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wojewoda: musimy pogodzić przyszłość lotniska z przebiegiem autostrady A1

0
Podziel się:

Niewłaściwe parametry autostrady A1 w pobliżu portu lotniczego Katowice w
Pyrzowicach, mogą zakłócić w przyszłości rozwój lotniska - ocenił wojewoda śląski Zygmunt
Łukaszczyk i zapowiedział udział w negocjacjach służących wypracowaniu kompromisu.

Niewłaściwe parametry autostrady A1 w pobliżu portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, mogą zakłócić w przyszłości rozwój lotniska - ocenił wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk i zapowiedział udział w negocjacjach służących wypracowaniu kompromisu.

Rozmowy wokół technicznych aspektów budowy autostrady przy pyrzowickim lotnisku - między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, władzami portu, a koncesjonariuszem A1 - trwają już kilka miesięcy. W ostatnich dniach włączył się w nie wojewoda, który we wtorek poinformował, że 13 lipca odbędą się, z jego udziałem, negocjacje stron w tej sprawie.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej Łukaszczyk wyjaśniał, że chodzi o to, "aby tak sparametryzować technicznie przebieg autostrady na tej wysokości, by nie zakłócić rozbudowy lotniska w przyszłości". Choć plany zakładają powstanie tam tunelu, spory wokół wyboru technologii jego budowy spowodowały, że brane są pod uwagę także inne rozwiązania.

Sprawa dotyczy odcinka autostrady A1, który ma pobiec skrajem lotniska w Pyrzowicach, kilkaset metrów od pasa startowego. Zgodnie z planami, trasa ma tam przebiegać w 120-metrowym tunelu, który nie przeszkadzałby w startach i lądowaniach samolotów. Problem dotyczy jednak wyboru metody jego budowy.

Jeżeli tunel powstałby tańszą metodą odkrywkową, sprzęt budowlany i prace wykonywane na powierzchni uniemożliwiłyby wykorzystanie pasa startowego na całej długości. Trzeba byłoby go skrócić, co z kolei - przy uwzględnieniu przepisów lotniczych - uniemożliwiłoby lądowania np. większych lub cięższych maszyn czy operacje przy złej widoczności.

Dlatego władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), do którego należy lotnisko w Pyrzowicach, opowiadają się za rozwiązaniem, by tunel został wydrążony metodą górniczą. Jest ona bezpieczna dla ruchu lotniczego, lecz nawet dwukrotnie droższa niż odkrywkowa.

Problemem są też kwestie własnościowe. Zarząd GTL - w obawie o przyszłość lotniska - odmówił dotąd sprzedaży Skarbowi Państwa pasa gruntu, na którym ma powstać tunel i autostrada. Wojewoda, który wydał wcześniej decyzję o takim ustaleniu lokalizacji drogi, musiał już wszcząć wobec tego terenu procedurę wywłaszczeniową.

W ocenie służb wojewody, jeżeli podczas negocjacji dojdzie do rozwiązania podstawowych kwestii spornych, czyli metody budowy tunelu i zagwarantowania GTL przejazdu do swoich nieruchomości po drugiej stronie autostrady, problem powinien zostać rozwiązany. Wojewoda zorganizuje rozmowy na zasadzie podmiotu zaufania publicznego.

Odcinek A1, przy którym leży lotnisko, połączy w 2014 r. planowany w pobliżu węzeł A1 (budowanej od granicy z Czechami) i ekspresowej trasy S-1 - z okolicami Częstochowy. Do 2012 r. powstanie część A1 między Częstochową, a węzłem w woj. łódzkim. Oba te odcinki, łącznie 180 km, zbuduje na podstawie umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe. (PAP)

mtb/ bos/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)