Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wrocław: Komentarz do Panoramy Racławickiej w esperanto

0
Podziel się:

Esperanto jest kolejnym językiem, w którym można od piątku wysłuchać
komentarza podczas zwiedzania wrocławskiej Panoramy Racławickiej. To już trzynasty język, w którym
przekazywane są zwiedzającym informacje o panoramicznym dziele przedstawiającym bitwę pod
Racławicami.

Esperanto jest kolejnym językiem, w którym można od piątku wysłuchać komentarza podczas zwiedzania wrocławskiej Panoramy Racławickiej. To już trzynasty język, w którym przekazywane są zwiedzającym informacje o panoramicznym dziele przedstawiającym bitwę pod Racławicami.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu Anna Kowalów, do tej pory oglądający monumentalne dzieło Jana Styki i Wojciecha Kossaka mogli wysłuchać komentarza m.in. w języku polskim, angielskim, francuskim, japońskim, włoskim, rosyjskim i chińskim.

"W dobie globalizacji i dominacji angielskiego wydawało się, że ten międzynarodowy język ulegnie zapomnieniu. Tymczasem wielu zwiedzających pytało o możliwość wysłuchania komentarza w esperanto" - powiedziała Kowalów.

Pierwszymi, którzy będą mogli sprawdzić jak funkcjonuje język esperanto w Panoramie będą uczestnicy 19. Kongresu Chrześcijan Esperantystów, którzy od 18 do 25 lipca będą obradować we Wrocławiu.

Panorama Racławicka to monumentalny obraz olejny, który został namalowany przez kilku artystów na przełomie XIX i XX w. Jego głównymi autorami są Jan Styka i Wojciech Kossak.

Obraz przedstawia epizod z insurekcji kościuszkowskiej - zwycięstwo wojsk polskich nad rosyjskimi w bitwie pod Racławicami (1794). Dzieło powstało w latach 1893-94 na zamówienie miasta Lwowa.

Ma 114 metrów długości i 15 wysokości. Po raz pierwszy zostało zaprezentowane we Lwowie w 1894 r. z okazji odbywającej się tam Powszechnej Wystawy Krajowej. Była to jednocześnie setna rocznica bitwy pod Racławicami.

We Wrocławiu na stałe otworzono ekspozycję, na której można oglądać dzieło w 1985 r. Płótno jest rozpięte w budynku rotundy. Ekspozycję, oprócz samego obrazu, obejmuje sztafaż, ustawiony przed nim i oświetlony tak, aby widz oglądając rozwinięte wokół niego i zamknięte w opierścień malowidło nie umiał odróżnić, gdzie kończą się ustawione na podłodze przed obrazem obiekty, a gdzie zaczyna sam obraz. (PAP)

pdo/ jbr/

komentarz
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)