Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wrocław: "Kształty polskich liter" - wystawa w Muzeum Narodowym

0
Podziel się:

"Kształty polskich liter" to tytuł wystawy prezentującej historię polskiej
typografii, którą od środy można zwiedzać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, na ekspozycji obejrzeć
będzie można m.in. szkice i realizacje liternicze.

"Kształty polskich liter" to tytuł wystawy prezentującej historię polskiej typografii, którą od środy można zwiedzać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, na ekspozycji obejrzeć będzie można m.in. szkice i realizacje liternicze.

Na ekspozycji prezentowane są m.in. publikacje drukowane polskimi czcionkami powstałymi w okresie międzywojennym, przykłady pism tworzonych w drugiej połowie XX w., szkice i realizacje liternicze - poinformowała PAP rzeczniczka Muzeum Narodowego we Wrocławiu Anna Kowalów.

Wystawa prezentuje również sylwetki polskich artystów-typografów, którzy stworzyli polskie czcionki.

Według kuratora wystawy Wojciecha Kaczorowskiego, proces kształtowania się polskiej typografii zapoczątkowany został w XIII w. i trwał kilkaset lat. Początki polskiej typografi wiązały się z próbą zapisu polskich głosek - miękkich spółgłosek, samogłosek nosowych, spółgłoski "ł". Czyniono to za pomocą znaków złożonych z dwóch lub trzech liter łacińskich.

Kolejny krok w rozwoju polskiej typografii przyniosło wynalezienie druku. "Polscy drukarze zaczęli koncentrować swe wysiłki na stworzeniu takiego systemu zapisu, który eliminowałby skomplikowane kombinacje i zestawienia liter łacińskich dla oddania głosek polskich i który jednocześnie poprawiałby czytelność tekstu. Najpierw uzupełniali importowane wzory pism, potem wykonywali rodzime, wzorowane na zachodnich" - napisał w katalogu do wystawy Kaczorowski.

W XVI w. próby w tym zakresie podejmowali drukarze krakowscy. Florian Ungler stworzył rodzimą gotyko-antykwę, a Hieronim Wietor był autorem pierwszej polskiej ozdobnej kursywy. "Jednak za twórcę pierwszej polskiej czcionki narodowej uważa się Jana Januszowskiego, który w 1594 r. wydrukował zaprojektowanym przez siebie krojem pisma dzieło +Nowy Karakter Polski+" - podkreślił kurator.

Dodał, że pierwsze polskie kroje pisma nie zyskały jednak trwałego miejsca w polskich drukach, przegrywając z zagraniczną konkurencją. Przełom w polskiej typografi nastąpił dopiero w dwudziestoleciu międzywojennym. Wówczas to Adam Półtawski zaprojektował używaną do dziś czcionkę zwaną "Antykwą Półtawskiego". "Pozostaje ona największym osiągnięciem w historii polskiego czcionkarstwa. Z jej powodzeniem nie mogą konkurować dwa inne kroje zaprojektowane w dwudziestoleciu międzywojennym: +Antykwa Jeżyńskiego+ i opracowany przez Anatola Girsa i Bolesława Barcza +Gotyk Nadwiślański+, którego nazwę później zmieniono na +Militari+" - dodał kurator.

Po wojnie powstały m.in. "Antykwa Toruńska" zaprojektowana w 1960 r. przez Zygfryda Gardzielewskiego. W latach 70. duży wkład w historię polskiej typografii wnieśli artyści związani z warszawskim Ośrodkiem Pism Drukarskich. Wówczas to powstały "Hel" i "Helikon" autorstwa Heleny Nowak, "Bona" Andrzeja Heidricha, "Alanda" Jerzego Desselbergera i "Akant" Henryka Sakwerdy.

"Ostatnie dziesięciolecie XX w. to już okres dominacji komputerów i niedostępnych wcześniej możliwości - projektanci dzięki komputerom mogą badać frekwencyjność występowania różnych zestawień liter w tekstach polskich i na tej podstawie regulować np. odstępy międzyznakowe(...) Ostatnim krojem pisma powstałym w Polsce jest +Apolonia+ Tomasza Wełny, która wykorzystywana jest głównie w drukach okolicznościowych" - dodał Kaczorowski.

Wystawę "Kształty polskich liter" można zwiedzać do 25 sierpnia.(PAP)

pdo/ mlu/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)