Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wystawa "21 design stories" - zysk estetycznie zaprojektowany

0
Podziel się:

Do 5 września w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego dostępna będzie dla
zwiedzających wystawa "21 design stories. Studia przypadków". Skierowana jest do polskich
przedsiębiorców, producentów, a także wszystkich zainteresowanych wzornictwem przemysłowym.

Do 5 września w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego dostępna będzie dla zwiedzających wystawa "21 design stories. Studia przypadków". Skierowana jest do polskich przedsiębiorców, producentów, a także wszystkich zainteresowanych wzornictwem przemysłowym.

To działanie IWP w ramach programu "Zaprojektuj swój zysk", które ma pokazać, że świadome wykorzystanie potencjału wzornictwa może się przełożyć na sukces biznesowy.

Na czas wystawy Salę im. Wandy Telakowskiej zamieniono w ogromny magazyn wypełniony pudłami do pakowania produktów. W takiej scenografii prezentuje się 20 zagranicznych produktów i usług obecnych na rynku nie dłużej niż 10 lat - 20, przykładów aplikacji wzornictwa, która wpłynęła na rentowność sprzedaży. Każdemu eksponatowi towarzyszy krótka historia jego powstania opracowana jako studium przypadku według schematu: sytuacja/problem (producenta); rozwiązanie (poprzez aplikację wzornictwa); rezultat (sukces rynkowy produktu, sukces biznesowy przedsiębiorstwa).

W Polsce "design" jest dyscypliną młodą i znaną głównie z mediów o charakterze life-stylowym. Utożsamia się go przede wszystkim z estetyką przedmiotów. Ale jak podkreśla Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP) - jedyne w Polsce przedsiębiorstwo o statusie jednostki naukowej, które zajmuje się wzornictwem oraz działaniem na zwiększaniem przy jego pomocy innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw - jest on poważnym narzędziem biznesowym w firmie.

"Najważniejsze, co chcielibyśmy przekazać za pomocą tej wystawy to hasło, że design nie jest procesem artystycznym tylko procesem biznesowym" - mówi Beata Bochińska, dyrektor IWP i opiekun merytoryczny wystawy.

Do współpracy jako kuratora wystawy zaproszono pochodzącą z Holandii Kathryn Best, światowego eksperta w dziedzinie zarządzania wzornictwem.

"Wzornictwo to nie tylko forma, kształt i estetyka przedmiotu. To także proces, dzięki któremu firmy mogą poprawić swoje wyniki finansowe, osiągnąć przewagę konkurencyjną, wyróżnić się, wspierać ukierunkowane na klienta innowacje produktowe oraz uzyskać wymierne korzyści. Design może więc odgrywać w biznesie praktyczną i strategiczną rolę" - powiedziała Best.

Wśród eksponatów będących tego przykładem są m.in. wiatrak bezłopatkowy Dysona, owoc czteroletniej pracy zespołu inżynierów i projektantów pod kierownictwem Jamesa Dysona; niszczarka do gałęzi Neo belgijskiej firmy Eliet, proj. Studio PiliPili i zasilana energią słoneczną lampa "eneloop" firmy Sanyo Electric. Nie zabrakło również produktów znanych już na polskim rynku jak pluszowe GIANTmicrobes - maskotki, które uczą dzieci, czym są bakterie i jak powstają choroby oraz ozdobionych graficznym nadrukiem szczoteczek Jordan Individuals.

Jako 21. szczególny przypadek znalazło się na wystawie stanowisko do pracy z komputerem w pozycji siedząco-leżącej, najnowszy produkt polskiej firmy PROFIm, owoc współpracy z IWP i Studiem 1:1, niezależnym studiem projektowym z Gdańska. Obecnie stanowisko jest na etapie przygotowywania do wdrożenia na rynek, na wystawie pojawi się dopiero w lipcu, po premierze w czasie finałów Imagine Cup 2010.

"Mamy nadzieję, że symboliczne 21, czyli +oczko+, przyniesie mu sukces. Oprócz produktów pokazujemy również dane obrazujące potencjał polskiego przemysłu. Chcemy, aby polski przedsiębiorca, działający w konkretnej branży, mógł nie tylko potwierdzić swój wkład w rozwój gospodarki, ale także odnaleźć bardzo konkretną inspirację dla swoich dalszych działań" - powiedział Krzysztof Bielski, dyrektor upowszechniania wzornictwa IWP, kurator wystawy.

Obiekty pokazane są w 7 kategoriach (rozwój nowego produktu, sieć wymiany korzyści, udoskonalenie produktu, wyróżnienie produktu, materializowanie potrzeb, projektowanie odpowiedzialne, projektowanie zachowań) uwzględniających różne konteksty współczesnego wzornictwa. W każdym przypadku podkreślone są dominujące aspekty i wartości design, które wyróżniają produkt, zapewniając mu wysoki popyt na rynku.

Zaprojektuj Swój Zysk" to kluczowy projekt IWP. Dostarcza przedsiębiorcom i projektantom specjalistyczną wiedzę, metodologię i praktyczne rozwiązania, które pomagają tworzyć innowacyjne produkty i zarządzać wprowadzaniem ich na rynek. W jego ramach odbywają się nie tylko wystawy dobrych praktyk wzorniczych, ale również bezpłatne warsztaty dla przedsiębiorców i projektantów oraz szkolenia e-learningowe, o których można się dowiedzieć na stronie www.zsz.com.pl.

Wystawa "21 design stories. Studia przypadków" czynna jest od 1 czerwca do 5 września w Sali im. Wandy Telakowskiej w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie (ul. Świętojerska 5/7). (PAP)

jmy/ mhr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)