Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zaprezentowano nowy wystrój malarski w Pałacu pod Blachą

0
Podziel się:

Nowy wystrój malarski sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą, wykonany
techniką imitującą wyłożenie ścian kamieniem, o barwie jasnego piaskowca o lekko zielonkawym
odcieniu, został zaprezentowany w środę podczas spotkania w Pałacu.

Nowy wystrój malarski sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą, wykonany techniką imitującą wyłożenie ścian kamieniem, o barwie jasnego piaskowca o lekko zielonkawym odcieniu, został zaprezentowany w środę podczas spotkania w Pałacu.

"Zakończyliśmy prace przy rekonstrukcji wystroju sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą. Jest to, można powiedzieć, ostatni akt prac rewaloryzacyjnych przy tej budowli, które zaczęliśmy już siedem lat temu. Dokonaliśmy gruntownego remontu całego Pałacu, a dzięki środkom unijnym mogliśmy zakres tych prac znaczenie poszerzyć, łącznie z budową specjalnej konstrukcji magazynowej pod dziedzińcem. Udało nam się wykonać także prace konserwatorskie związane z odtworzeniem apartamentów ks. Józefa Poniatowskiego oraz właśnie wystroju malarskiego sieni i klatki schodowej" - mówił dyrektor Zamku Królewskiego Andrzej Rottermund. Pałac pod Blachą stanowi część kompleksu zamkowego.

Jak podkreślała szefowa realizacji malarskiej projektu Anna Kozłowska, założenie było takie, by powrócić do dekoracji wnętrza z XVIII wieku. "Czyli do podziału na bonie, "umieszczane" na powierzchni "płytki", imitujące wyłożenie ściany kamieniami. Normalnie było to robione techniką fresku - na mokro i na sucho. Jednak tutaj, korzystając ze współczesnych zdobyczy techniki, został położony podkład z fakturą, która imituje powierzchnię tynku, daje szorstkość. Jednocześnie pozwala malować zarówno na gładko, jak i w technice fresku al secco, czyli na gotowym suchym tynku (w tym przypadku na podłożu fakturalnym). Maluje się pigmentem i wodą i utrwala szkłem wodnym" - tłumaczyła Kozłowska.

Zaznaczyła, że jest to technika, którą można stosować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Jest także dużo odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, można ją czyścić, a warstwa podkładowa jest wykonana z bardzo twardej farby fasadowej, trudnej do porysowania, więc doskonałej do wnętrza obiektu użyteczności publicznej. "Efekt optyczny tej techniki jest bardzo zbliżony do fresku. Jest to zresztą podobnie tworzone, z odzwierciedleniem natury. Wszystkie cienie są malowane w sposób półprzezroczysty, a światła - kryjąco, bo odbija je naturalne (bądź sztuczne) oświetlenie" - opowiadała szefowa realizacji malarskiej.

Prace objęły sień główną oraz klatkę schodową prowadzącą na pierwsze piętro, gdzie znajdują się apartamenty. "Ponieważ tego typu technika odtwarzała wyłożenie kamieniem, wybraliśmy barwę jasnego piaskowca o lekko zielonkawym odcieniu. Łącznie nasze prace, bo miałam jeszcze ośmiu pomocników malarskich, trwały ok. czterech miesięcy i objęły ok. 300 mkw." - podsumowała Kozłowska.

Pałac pod Blachą, znajdujący się bezpośrednio u podnóża Zamku Królewskiego, stanowi integralną część kompleksu zamkowego. Zbudowany został w latach 1720-1730 według projektu Jakuba Fontany dla Jerzego Dominika Lubomirskiego. Swoją nazwę zawdzięcza położonemu wtedy pokryciu dachu. Przebudowywany i rozbudowywany przez kolejnych właścicieli budynek przetrwał II wojnę światową; podczas wojny spłonął dach i zniszczono wnętrza. Od 1949 r. mieścił biura, m.in. budowniczych Trasy W-Z, a później Urzędu Naczelnego Architekta Warszawy. W 1989 r. przekazany został Zamkowi Królewskiemu. W skrzydle południowym ulokowano zbiór kobierców wschodnich z kolekcji Teresy Sahakian. Fundacja Teresy Sahakian wsparła również finansowo powstanie nowego wystroju malarskiego sieni i klatki schodowej Pałacu. (PAP)

akn/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)