Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

ZNP chce przesunięcia terminu rozmów w MEN na temat Karty Nauczyciela

0
Podziel się:

ZNP chce przesunięcia na późniejszy termin zaplanowanego na wtorek
kolejnego spotkania w MEN na temat ewentualnych zmian w ustawie Karta Nauczyciela. Związek oczekuje
zajęcia stanowiska przez resort wobec propozycji zgłaszanych przez samorządowców.

ZNP chce przesunięcia na późniejszy termin zaplanowanego na wtorek kolejnego spotkania w MEN na temat ewentualnych zmian w ustawie Karta Nauczyciela. Związek oczekuje zajęcia stanowiska przez resort wobec propozycji zgłaszanych przez samorządowców.

Rozmowy na temat ewentualnych zmian w ustawie prowadzone są od połowy lipca. Uczestniczą w nich przedstawiciele rządu, oświatowych związków zawodowych i korporacji samorządowych. Dotychczas odbyło się pięć spotkań. Wtorkowe ma być poświęcone strukturze wynagrodzeń nauczycieli.

"Związek Nauczycielstwa Polskiego z powagą traktuje prowadzone rozmowy, jednak nie możemy się zgodzić na przyjętą przez resort edukacji rolę arbitra pomiędzy stroną samorządową a stroną związkową" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej prezes ZNP Sławomir Broniarz

"Dlatego ZNP oczekuje zajęcia przez MEN stanowiska w zakresie spraw będących przedmiotem negocjacji i samorządowych propozycji. W związku z tym zaapelowaliśmy do minister edukacji Krystyny Szumilas o przesunięcie kolejnego spotkania, planowanego na 18 września i ustalenie terminu tego spotkania po 25 września" - zaznaczył Broniarz.

Jak wyjaśnił 25 września zbiera zarząd główny ZNP, który dokona oceny dotychczasowego przebiegu rozmów i stanowiska MEN oraz dalszego zaangażowania ZNP w toczącą się debatę.

W ocenie Broniarza, dotychczas przedstawione przez stronę samorządową propozycje zmian są bardzo radykalne. Według niego, samorządy chcą dokonać zamachu na niezależność i autonomię nauczyciela poprzez całkowite podporządkowanie organowi prowadzącemu, ograniczyć rolę nadzoru pedagogicznego oraz "uwolnić się" od konstytucyjnego obowiązku prowadzenia publicznych szkół i placówek.

Pod koniec kwietnia strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu przedstawiła założenia - jej zdaniem - niezbędnych zmian ustawowych w oświacie. W ustawie o systemie oświaty zaproponowano m.in. wprowadzenie możliwość przekazywania szkół i placówek oświatowych innym osobom prawnym lub fizycznym bez względu na liczbę uczniów.

W ustawie Karta Nauczyciela strona samorządowa zaproponowała, by zapisy Karty obowiązywały tylko nauczycieli "tablicowych". Opowiedziała się też m.in. za wyższym pensum dydaktycznym, czyli za większą obowiązkową liczbą godzin lekcji prowadzonych przez nauczycieli.

Samorządowcy chcą także zmiany zasad przyznawania urlopów dla poratowania zdrowia, skrócenia nauczycielom urlopów wypoczynkowych. Wśród ich postulatów jest także likwidacja jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli.

"Według ZNP propozycje samorządów są coraz bardzie radykalne i nastawione wyłącznie na oszczędności, bo część z nich ma problemy finansowe, ale nie z powodu edukacji. Czy 30 mln zł odszkodowania za błędne decyzje administracyjne, zapaść finansów Krakowa, stadiony za miliardy stojące puste, dziesiątki domów ludowych bez pomysłu i środków a ich wykorzystanie, aquaparki będące studnią bez dna, ale także odszkodowania za przegrane sprawy przed sądami to tez wina nauczycieli. Przysłowie +kowal zawinił, a Cygana powiesili+ pasuje jak ulał" - powiedział Broniarz.

Odbywające się od połowy lipca spotkania w MEN to efekt przedstawienia właśnie pod koniec kwietnia przez stronę samorządową założeń do niezbędnych - jej zdaniem - zmian ustawowych w oświacie.

Na początku września minister edukacji Krystyna Szumilas wyraziła, nadzieję, że do końca 2012 r. rozmowy zakończą się i przekują w konkretne przepisy prawa.

Spotkania te nie są pierwszą próbą wprowadzenia zmian w ustawie Karta Nauczyciela na drodze kompromisu między stroną samorządową a związkową. W okresie gdy MEN-em kierowała minister Katarzyna Hall istniał Krajowy Zespół ds. Statusu Zawodowego Nauczycieli, w skład którego wchodzili właśnie przedstawiciele samorządów, związków zawodowych działających w oświacie oraz eksperci. Zespół ten miał przygotować propozycje założeń nowego dokumentu dotyczącego statusu nauczycieli. Nie udało mu się jednak wypracować wspólnej propozycji. (PAP)

dsr/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)