W Polsce działa około 1,8 mln firm. W porównaniu z 2010 rokiem nastąpił wzrost tej liczby o 3,4%. Zdecydowana większość z nich, bo aż 99,8%, to małe i średnie przedsiębiorstwa. (Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP, 2013). Dlaczego zatem ciągle, to właśnie ten sektor, tak mało korzysta z nowoczesnych rozwiązań rozwoju biznesu?
Z reguły podstawowym powodem jest próg wejścia w technologie umożliwiające zmianę nieoptymalnych sposobów prowadzenia firmy.
Kłopoty małych przedsiębiorstw
Pierwszy problem wynika z licznych zobowiązań względem urzędów. Zwłaszcza w Polsce doskwierają one przedsiębiorcom. ZUS czy Urząd Skarbowy to tylko wierzchołek góry lodowej o którą rozbił się niejeden perspektywiczny biznes w naszym kraju.
Efekt: Brak czasu w pracy ... na samą pracę.
Druga kwestia to ograniczona specjalizacja pracowników. W małej firmie, wszyscy zajmują się wszystkim. Od rozmów z klientami począwszy, przez świadczenie usług, aż po elementy pracy księgowej czy prawniczej. Naturalną konsekwencją jest to, że priorytetowo realizują zadania których efekty widzą od razu.
Efekt: Odkładanie strategicznych zadań na później.
Trzecią blokadą okazuje się brak dostępu do wiedzy i narzędzi. Duże firmy i korporacje, które stać na usługi firm konsultingowych, mogą optymalizować procesy znacznie lepiej. Jednak w dłuższym okresie czasu nawet mikro firmie opłaca się zrobienie analizy procesów biznesowych.
Efekt: Krótkoterminowe oszczędności które przesłaniają długoterminowe korzyści.
Jak zatem widzimy, na przeszkodzie właściwego prowadzenia biznesu w małych firmach stoi liczba bieżących zadań, które nie pozwalają skupić się na długofalowej perspektywie, a z drugiej strony brak wiedzy lub pieniędzy na wynajęcie firmy konsultingowej która dokonałaby optymalizacji procesów w przedsiębiorstwie.
Na ratunek Internet
Rozwiązaniem jest na pewno korzystanie z dobrodziejstw Internetu. Obecnie powstają dziesiątki serwisów wspomagających prowadzenie biznesu. Od księgowości po CRM czy zarządzanie grafikami pracy.
Nowym trendem jest też pojawienie się narzędzi analitycznych będących alternatywą dla firm konsultingowych. Dobry przykład z Polski to powstała teraz - w Listopadzie, platforma Outsourcing360.pl.
Strona Outsourcing360.pl w przystępny sposób, oferuje to, co do tej pory dostępne było jedynie w gabinetach firm konsultingowych - diagnozę słabych stron naszego przedsiębiorstwa.
Dokonywane jest to przy wykorzystaniu złożonych algorytmów będących zapleczem formularzy za pomocą których parametryzuje się przedsiębiorstwo. W skrócie działa to w ten sposób: analizujemy które procesy naszej firmy powinniśmy zlecić na zewnątrz, szczegółowo badamy jak przebiegają i w oparciu o zgromadzone dane szukamy właściwego dostawcy potrzebnych usług.
Co ciekawe wszystko to dostępne jest za darmo. Jedyne opłaty na Outsourcing360.pl dotyczą dostawców. Jest to abonament i niska kwota prowizyjna pobierana od dostawcy po tym jak jego oferta zostaje wybrana.
Portale typu Outsourcing360.pl, to szansa dla małych firm na dogonienie w sposobie prowadzenia biznesu dużych korporacji.