Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
kryzys
09.11.2008 09:00

Ofensywa banków trwa. 40 proc. więcej na reklamę

W tym roku najbardziej urosły wydatki na spoty radiowe. Budżetów na 2009 r. nie ominą jednak cięcia.

Podziel się
Dodaj komentarz

Wzrost wydatków banków na reklamę sięga nawet 86 proc. w radiu i 41 w gazetach. Kryzys dotknie dopiero przyszłorocznych budżetów.

Jak podaje ExpertMonitor w pierwszym półroczu tego roku, wydatki banków na reklamę sięgnęły 480 mln zł, co stanowi prawie 70 proc. z całego zeszłorocznego budżetu reklamowego instytucji finansowych.

Tylko w III kwartale tego roku banki wydały na reklamę w mediach 183 mln złotych. To z kolei o połowę więcej niż przed rokiem.

*Banki nie spodziewają się kryzysu? *

Budżety marketingowe na ten rok już są dawno zamknięte, a ustalane były zanim jeszcze do Polski zaczęły docierać wyraźne sygnały o załamaniu za Oceanem. Nic więc dziwnego, że mimo pesymistycznych prognoz na przyszłość, bieżące wydatki reklamowe instytucji finansowych stale rosną.

-_ Strategie reklamowe ustalane są z dużym wyprzedzeniem i podlegają sezonowości. O tym, czy i w jaki sposób kryzys na rynkach wpłynął na reklamę będzie więc można powiedzieć dopiero w przyszłym roku - _mówi w rozmowie z Money.pl Edyta Łyszkowska z AGB Nielsen Media Research.

Potwierdzają to przedstawiciele banków. Na razie jednak nie chcą zdradzać szczegółów przyszłorocznych budżetów marketingowych. _ _

_ - Intensywność akcji reklamowych nie została zmniejszona z uwagi na kryzys. Jeśli chodzi o 2009 rok, planujemy dostosować budżet reklamowy do realiów rynkowych, tak jak to robimy od kilku lat _ - mówi Barbara Pasterczyk z ING Banku Śląskiego.

Również budżet reklamowy banku Raiffeisen będzie utrzymany na poziomie podobnym do tegorocznego. - _ Nie planujemy oszczędności _- mówi w rozmowie z *Money.pl *Joanna Cegłowska z Raffeisena.

*Telewizja zarabia najwięcej, reklama radiowa rośnie najszybciej *

Podsumowaliśmy wydatki polskich banków na akcje promocyjne w pierwszych trzech kwartałach tego roku i w analogicznym okresie 2007 roku.

Okazało się, że największą dynamikę przychodów z tego tytułu odnotowały stacje radiowe, bo zarobiły na reklamie banków o 86 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Tam wpływy zwiększyły się, jak podaje ExpertMonitor, z 35 do 65,5 mln złotych. Biura reklamy w gazetach zarobiły na bankach jak dotąd o 41 procent więcej niż przed rokiem.

Wydatki banków na reklamę w III pierwszych kwartałach 2007 i 2008

Wydatki banków na reklamę w mediach w mln zł w 3 pierwszych kwartałach 2007 i 2008 roku (wg ExpertMonitor)

Wydatki na reklamę w telewizji - choć największe, bo sięgające w tym roku 400, a w zeszłym 293 mln złotych - wzrosły natomiast tylko o 37 procent. Może to być związane z dużymi podwyżkami cen emisji w jesiennych ramówkach.

Najmniejszy wzrost zanotował sektor reklamy zewnętrznej. Banki w zeszłym roku zasiliły go kwotą w wysokości 21milionów, w tym zaś dotychczasowe wydatki nie przekroczyły 25 mln złotych.

Łącznie banki, jak podaje ExpertMonitor, w pierwszych trzech kwartałach zeszłego roku na reklamę wydały 468 mln zł, a w tym roku - już 656 milionów.

*Bank pokonał firmę ubezpieczeniową w telewizji *

W zeszłym roku w październiku w samej telewizji spośród wszystkich instytucji finansowych najwięcej wydała firma ubezpieczeniowa AXA, natomiast w tym roku pozycję lidera przejął bank PKO BP. Po spadkach na giełdzie i doniesieniach o kłopotach światowych gigantów bankowych uruchomiono intensywną kampanię lokat.

Bloki reklamowe we wszystkich stacjach zdominowały spoty Raiffeisena z udziałem Jerzego Stuhra, banku BPH z Januszem Weissem, ING z Markiem Kondratem z czy Getinu z udziałem Piotra Fronczewskiego.

W październiku zeszłego roku wśród wszystkich badanych przez AGB NIelsen instytucji finansowych reklamujących się w mediach znalazło się 12 firm ubezpieczeniowych, rok później - 11. Wśród nich liderem jest wciąż Axa, tyle że ze zwiększonym o 3,5 mln złotych budżetem reklamowym.

Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2007 roku (mln zł)
Axa 10,3
PKO BP 8,1
Arka BZ WBK 7,4
Millennium 6,5
Liberty Direct 6,5
ING Bank Śląski 6
PZU SA 5,8
Polbank EFG 5
Citibank 4,8
Mbank 4,7

Tab. AGB Nielsen Media Research

W tym roku do pierwszej dziesiątki udało się awansować Lukas Bankowi, Getin Bankowi i Providentowi - firmom, które rok wcześniej zajmowały dalsze pozycje. Ze ścisłej czołówki wypadł Citi, BZWBK i Polbank.

Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2008 roku (mln zł)
PKO BP 14,8
Axa 13,6
Millennium 8,2
PZU 7,8
Provident 7,8
Lukas Bank 7,6
Mbank 7,4
Getin Bank 7,3
ING OFE 7,1
Uniqua 7

Tab. AGB Nielsen Media Research

Z roku na rok wydatki banków na reklamę są coraz większe. W 2007 roku wydały one na ten cel 728 mln zł wobec 598 mln zł rok wcześniej. W tym roku trend wzrostowy z pewnością się utrzyma. Wydatki z pierwszych trzech kwartałów już pobiły zeszłoroczny wynik.

*WIĘCEJ NA TEMAT REKLAMY: *

Tagi: kryzys, business news, giełda, wiadomości, gospodarka, raport, porady, raporty bankowe, manager, najważniejsze
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz