Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Katarzyna Ogórek
|

Ofensywa banków trwa. 40 proc. więcej na reklamę

0
Podziel się:

W tym roku najbardziej urosły wydatki na spoty radiowe. Budżetów na 2009 r. nie ominą jednak cięcia.

Ofensywa banków trwa. 40 proc. więcej na reklamę

Wzrost wydatków banków na reklamę sięga nawet 86 proc. w radiu i 41 w gazetach. Kryzys dotknie dopiero przyszłorocznych budżetów.

Jak podaje ExpertMonitor w pierwszym półroczu tego roku, wydatki banków na reklamę sięgnęły 480 mln zł, co stanowi prawie 70 proc. z całego zeszłorocznego budżetu reklamowego instytucji finansowych.

Tylko w III kwartale tego roku banki wydały na reklamę w mediach 183 mln złotych. To z kolei o połowę więcej niż przed rokiem.

Banki nie spodziewają się kryzysu?

Budżety marketingowe na ten rok już są dawno zamknięte, a ustalane były zanim jeszcze do Polski zaczęły docierać wyraźne sygnały o załamaniu za Oceanem. Nic więc dziwnego, że mimo pesymistycznych prognoz na przyszłość, bieżące wydatki reklamowe instytucji finansowych stale rosną.

-_ Strategie reklamowe ustalane są z dużym wyprzedzeniem i podlegają sezonowości. O tym, czy i w jaki sposób kryzys na rynkach wpłynął na reklamę będzie więc można powiedzieć dopiero w przyszłym roku - _mówi w rozmowie z Money.pl Edyta Łyszkowska z AGB Nielsen Media Research.

Potwierdzają to przedstawiciele banków. Na razie jednak nie chcą zdradzać szczegółów przyszłorocznych budżetów marketingowych. _ _

_ - Intensywność akcji reklamowych nie została zmniejszona z uwagi na kryzys. Jeśli chodzi o 2009 rok, planujemy dostosować budżet reklamowy do realiów rynkowych, tak jak to robimy od kilku lat _ - mówi Barbara Pasterczyk z ING Banku Śląskiego.

Również budżet reklamowy banku Raiffeisen będzie utrzymany na poziomie podobnym do tegorocznego. - _ Nie planujemy oszczędności _- mówi w rozmowie z *Money.pl *Joanna Cegłowska z Raffeisena.

Telewizja zarabia najwięcej, reklama radiowa rośnie najszybciej

Podsumowaliśmy wydatki polskich banków na akcje promocyjne w pierwszych trzech kwartałach tego roku i w analogicznym okresie 2007 roku.

Okazało się, że największą dynamikę przychodów z tego tytułu odnotowały stacje radiowe, bo zarobiły na reklamie banków o 86 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Tam wpływy zwiększyły się, jak podaje ExpertMonitor, z 35 do 65,5 mln złotych. Biura reklamy w gazetach zarobiły na bankach jak dotąd o 41 procent więcej niż przed rokiem.

Wydatki banków na reklamę w mediach w mln zł w 3 pierwszych kwartałach 2007 i 2008 roku (wg ExpertMonitor)

Wydatki na reklamę w telewizji - choć największe, bo sięgające w tym roku 400, a w zeszłym 293 mln złotych - wzrosły natomiast tylko o 37 procent. Może to być związane z dużymi podwyżkami cen emisji w jesiennych ramówkach.

Najmniejszy wzrost zanotował sektor reklamy zewnętrznej. Banki w zeszłym roku zasiliły go kwotą w wysokości 21milionów, w tym zaś dotychczasowe wydatki nie przekroczyły 25 mln złotych.

Łącznie banki, jak podaje ExpertMonitor, w pierwszych trzech kwartałach zeszłego roku na reklamę wydały 468 mln zł, a w tym roku - już 656 milionów.

Bank pokonał firmę ubezpieczeniową w telewizji

W zeszłym roku w październiku w samej telewizji spośród wszystkich instytucji finansowych najwięcej wydała firma ubezpieczeniowa AXA, natomiast w tym roku pozycję lidera przejął bank PKO BP. Po spadkach na giełdzie i doniesieniach o kłopotach światowych gigantów bankowych uruchomiono intensywną kampanię lokat.

Bloki reklamowe we wszystkich stacjach zdominowały spoty Raiffeisena z udziałem Jerzego Stuhra, banku BPH z Januszem Weissem, ING z Markiem Kondratem z czy Getinu z udziałem Piotra Fronczewskiego.

W październiku zeszłego roku wśród wszystkich badanych przez AGB NIelsen instytucji finansowych reklamujących się w mediach znalazło się 12 firm ubezpieczeniowych, rok później - 11. Wśród nich liderem jest wciąż Axa, tyle że ze zwiększonym o 3,5 mln złotych budżetem reklamowym.

Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2007 roku (mln zł)
Axa 10,3
PKO BP 8,1
Arka BZ WBK 7,4
Millennium 6,5
Liberty Direct 6,5
ING Bank Śląski 6
PZU SA 5,8
Polbank EFG 5
Citibank 4,8
Mbank 4,7

Tab. AGB Nielsen Media Research

W tym roku do pierwszej dziesiątki udało się awansować Lukas Bankowi, Getin Bankowi i Providentowi - firmom, które rok wcześniej zajmowały dalsze pozycje. Ze ścisłej czołówki wypadł Citi, BZWBK i Polbank.

Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2008 roku (mln zł)
PKO BP 14,8
Axa 13,6
Millennium 8,2
PZU 7,8
Provident 7,8
Lukas Bank 7,6
Mbank 7,4
Getin Bank 7,3
ING OFE 7,1
Uniqua 7

Tab. AGB Nielsen Media Research

Z roku na rok wydatki banków na reklamę są coraz większe. W 2007 roku wydały one na ten cel 728 mln zł wobec 598 mln zł rok wcześniej. W tym roku trend wzrostowy z pewnością się utrzyma. Wydatki z pierwszych trzech kwartałów już pobiły zeszłoroczny wynik.

WIĘCEJ NA TEMAT REKLAMY:

kryzys
business news
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)