Narodowy Bank Polski i Komisja Nadzoru Finansowego zbadały, jak wygląda wdrażanie technologii informatycznych w polskiej bankowości komercyjnej. W badaniu wzięło udział 26 banków. Wyniki są częścią najnowszego "Raportu o stabilności systemu finansowego".
– Uważnie przyglądamy się cyfrowym rozwiązaniom, fintechom, akceleratorom, bo widzimy powiązania między tymi rozwiązaniami, a stabilnością sektora – zapewnia Teresa Czerwińska, członkini zarządu NBP.
Inwestują najbogatsi
Główne wnioski płynące z badania?
Udział wydatków na inwestycje w innowacje technologiczne rośnie. Są one jednak skoncentrowane w grupie ośmiu największych i najbardziej zyskownych banków. W 2018 roku grupa ta odpowiadała za 81 proc. wydatków na innowacje.
Banki inwestują głównie w automatyzację i cyfryzację istniejących procesów biznesowych. Rozwiązania kupują od firm zewnętrznych, rzadkiej wykorzystują zasoby własne.
– Banki kładą nacisk przede wszystkim na rozbudowę infrastruktury IT, wykorzystują też duże zasoby danych. Kilka w procesach biznesowych wspiera się sztuczną inteligencją – wylicza prezes Czerwińska.
Konieczność, nie wybór
Wdrażanie innowacji wynika przede wszystkim z potrzeby redukcji kosztów i odpowiedzi na presję konkurencji. Regulująca usługi płatnicze unijna dyrektywa PSD II wprowadziła na rynek nowe podmioty spoza sektora, a wdrożenie tzw. MREL (minimalnej wielkości funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji w razie problemów banku) oznacza większe zapotrzebowanie kapitałowe. Mniejsze znaczenie mają: poprawa jakości obsługi klientów, zwiększenie przychodów oraz ograniczanie ryzyka.
– Banki poszukują przestrzeni do kreowania dodatkowego wyniku finansowego – tłumaczy prezes Czerwińska. – Z drugiej strony inwestowanie w nowe technologie wymaga znacznych zasobów. Jestem jednak spokojna – polski sektor bankowy podoła wyzwaniu. Większy problem mogą mieć małe banki i tu może dochodzić do konsolidacji czy przejęć. Jednak nowe technologie nie są dziś kwestią wyboru, to konieczność – zapewnia Teresa Czerwińska.
Eksperymenty z chmurą
Wyzwaniem, przed którym wciąż stoi sektor bankowy jest wykorzystanie takich technologii, jak blockchain (zdecentralizowana i rozproszona baza danych) czy chmura obliczeniowa (dostarczanie szeregu usług, w tym m.in. serwerów, magazynów, baz danych czy oprogramowania za pośrednictwem internetu).
– To przyszłość polskiego sektora bankowego. Banki w tym temacie dopiero eksperymentują. Dwa testują blockchain w sferze obsługi klienta. Wyzwaniem będzie stworzenie krajowej chmury obliczeniowej – sugeruje prezes Czerwińska.
To pierwsze tego typu badania, ale nie ostatnie. NBP zagadnienie chce analizować cyklicznie.