W ostatnim czasie, w epoce detalicznej bankowości internetowej i ciągłej konkurencji, z roku na rok PKO BP traci udział w rynku 11 mln rachunków oszczędnościowo rozliczeniowych w Polsce. Niemal 98 proc. tych rachunków prowadzonych jest przez 12 banków, które pozostają najpopularniejszymi instytucjami finansowymi wśród klientów detalicznych.
Chociaż pod względem liczby rachunków wciąż króluje PKO BP, posiadające ponad 4 mln klientów, to jednak udział tego banku w całym rynku znacznie zmalał.
Procentowy przyrost klientów PKO BP w 1999 roku wynosił 21 proc., podczas gdy w 2000 zaledwie 9 proc. W tym samym czasie 12 innych instytucji zanotowało średni przyrost na poziomie 16 proc.
W minionym roku w bankach przybyło ponad 2,1 mld nowych rachunków. Siedem banków prowadzi już około 90 tys. rachunków w internecie, a coraz mocniej zaznaczają swoją pozycję również tak dynamicznie rozwijające się, nowoczesne sieci bankowe jak Millenium, Handlobank czy Lukas Bank.