Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UOKiK nałożył prawie 3 mln złotych kary na Getin Noble Bank

0
Podziel się:

Urząd wytknął bankowi, że m.in. nie podawał wszystkich informacji ważnych dla klientów zaciągających pożyczki.

UOKiK nałożył prawie 3 mln złotych kary na Getin Noble Bank

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 2,83 mln zł kary na Getin Noble Bank w związku z praktykami stosowanymi przez bank podczas zawierania umów o kredyt konsumencki - poinformował UOKiK.

Aktualizacja 12:53

na zdjęciu: Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK

W komunikacie podano, że zastrzeżenia urzędu wzbudziły przede wszystkim postanowienia zawarte w formularzach informacyjnych i umowach oferowanych klientom.

W listopadzie 2012 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko praktykom stosowanym przez Getin Noble Bank podczas zawierania umów o kredyt konsumencki. Zastrzeżenia wzbudziły przede wszystkim postanowienia zawarte w formularzach informacyjnych i umowach oferowanych klientom. Zgodnie z przepisami udzielający kredytu ma obowiązek udostępnić konsumentowi formularz określający m.in. zasady, terminy spłaty kredytu, prawo konsumenta do spłaty przed terminem, oraz czas związania informacjami przekazanymi w ofercie.

Jak wykazało UOKiK, w ocenianym formularzu widniała informacja, że oferta obowiązuje wyłącznie w dniu jej sporządzenia. W opinii Prezes Urzędu, jeden dzień na podjęcie decyzji o zaciągnięciu pożyczki jest niewystarczający, ponieważ uniemożliwia konsumentom porównanie otrzymanej oferty z innymi dostępnymi na rynku. UOKiK wskazuje też, że termin ważności formularza powinien być dłuższy.

Kolejne naruszenie wytknięte przez UOKiK jest dotyczy postanowienia nakładającego na konsumenta obowiązek wystąpienia do banku z wnioskiem o zmniejszenie oprocentowania, jeżeli stopa procentowa ulegnie zmianie. Zgodnie z prawem odsetki maksymalne nie mogą w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego NBP.

Jeśli więc oprocentowanie kredytu lombardowego zmieni się, kredytodawcy muszą samodzielnie dostosować oprocentowanie udzielonych kredytów; odpowiednio zmniejszyć je lub zwiększyć. Getin Noble Bank żądał od swoich klientów pisemnego wniosku z prośbą o zmniejszenie odsetek w przypadku obniżenia wskaźników NBP. Zdaniem urzędników bank, niezgodnie z prawem obarczył swoich klientów obowiązkiem monitorowania zmian wysokości wskaźników NBP, przerzucając na konsumentów ciężar dostosowana oprocentowania do wymogów prawa. Praktyka była nieuczciwa tym bardziej, że w przypadku zwiększenia stóp procentowych - Getin Noble Bank mógł samodzielnie podwyższać odsetki. Prezes UOKiK uznała, że była to praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie UOKiK wykazało również, że Getin Noble Bank nie podawał wszystkich informacji ważnych w sytuacji spłaty pożyczki przed terminem. Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego, zgodnie z prawem, oznacza zmniejszenie kosztów ubezpieczenia, prowizji, czy też odsetek. Natomiast w umowach zawieranych przez Getin Noble Bank zabrakło wyraźnego zapisu, że konsument ma prawo do ich rozliczenia oraz otrzymania zwrotu proporcjonalnej części, chociażby poniósł je przed tą spłatą. Brak takiej precyzyjnej informacji sprawiał, że konsumenci pozostawali w błędnym przekonaniu, co do zakresu przysługujących im praw. W konsekwencji mogli podejmować decyzje związane z przedterminową spłatą kredytu inne niż gdyby mieli pełne informacje.

Za zbyt krótki czas obowiązywania formularza informacyjnego na bank została nałożona kara w wysokości 2,8 mln zł. Taka sankcja ma służyć podkreśleniu naganności ocenianego zachowania. Ponadto, bank zobowiązał się do zmiany pozostałych kwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ bank odwołał się do sądu.

Czytaj więcej w Money.pl
SKOK surowo ukarany. Za złe praktyki - _ Osoba zaciągająca pożyczkę ma prawo wiedzieć w jakiej sytuacji wzrośnie koszt jej spłaty _ - mówi przedstawiciel UOKiK, który nałożył karę.
Sfinks ukarany przez UOKiK. Będzie pozew Kierownictwo spółki jest oburzone decyzją urzędu. Nie zamierzają płacić prawie 0,5 mln zł i co więcej, zapowiadają skargę do sądu.
Olbrzymia kara za wysyłanie SMS-ów Ponad 141,5 tys zł kary nałożył UOKiK na organizatora loterii SMS-owych spółkę CT Creative Team - poinformowała rzeczniczka urzędu Małgorzata Cieloch.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)