Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dobre praktyki bankowe. Co oznaczają dla klienta?

0
Podziel się:

W interesie banków jest to, by ich klienci byli zadowoleni z poziomu świadczonych usług. Dlatego Związek Banków Polskich opracował zasady dobrej praktyki bankowej.

Dobre praktyki bankowe. Co oznaczają dla klienta?
(Prebranac/Dreamstime.com)

Z usług banków korzysta już blisko 80 proc. Polaków. Zdecydowana większość z nich - aż 93 proc. - jest zadowolona z usług świadczonych przez instytucje finansowe - tak wynika z opublikowanego pod koniec października ubiegłego roku sondażu CBOS.

Banki mają świadomość, że konkurencja na trudnym rynku wymaga odpowiedniego podejścia do klienta. Dlatego Związek Banków Polskich przygotował zbiór zasad dobrych praktyk bankowych. Obowiązujący wszystkich członków związku, dokument, który wskazuje, czego możemy spodziewać się po instytucji zaufania publicznego, jaką jest bank.

Zgodnie z zasadami bank zobowiązuje się do tego, by sprawy wszystkich swoich klientów traktować z należytą starannością. Dlatego też informując o wszystkich świadczonych przez siebie usługach, bank poinformuje nas nie tylko o potencjalnych korzyściach, ale też i ryzyku jakie się z nimi wiążą. Bankierzy zobowiązują się też do tego, że pisma i dokumenty wysyłane do klientów będą napisane w sposób jasny i zrozumiały.

Banki kierujące się zasadami branżowej etyki zobowiązują się też do dbania o to, by ich reklamy były rzetelne, nie wprowadzały w błąd i zawierały informacje nie tylko o możliwych do osiągnięciach korzyściach, ale też o kosztach i ryzykach promowanych usług i produktów.

W zasadach dobrej praktyki bankowej znajdują się też zapisy dotyczące ochrony danych osobowych klientów. Banki zobowiązują się do zachowania staranności przy ich przetwarzaniu i przechowywaniu. Dane nie będą udostępniane osobom nieuprawnionym i wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem. A klienci, gdy tylko zechcą, będą mogli mieć do nich wgląd i możliwość zmiany. Z drugiej strony - w trosce o bezpieczeństwo swojego działania - banki powinny weryfikować podawane przez klientów dane. O tym jak to ważne świadczą dane z gromadzącego informacje na temat bezpieczeństwa tożsamości raportu infoDOK za III kwartał 2012 roku. Tylko przez te trzy miesiące udaremnione zostały próby wyłudzenia kredytów na kwotę blisko 98 mln złotych. Czyli średnio na 1,06 mln zł dziennie.

Zasady dobrej praktyki bankowej regulują też zasady postępowania pracownika banku. Powinien być nie tylko uprzejmy i taktowny, ale też swoje obowiązki wypełniać starannie i zgodnie z najlepszą wiedzą, którą powinien wykorzystywać w interesie banku i klienta. - Sprawą honoru pracownika banku powinna być odpowiedzialność za wypowiadane przez niego słowa, którymi powinien czuć się związany tak, jak formalnie sporządzonym dokumentem - czytamy w dokumencie.

Klient korzystający z usług banku, który przyjął zasady dobrej praktyki bankowej, powinien też liczyć na odpowiedni tryb rozpatrzenia jego skarg i reklamacji. - Maksymalny termin udzielenia odpowiedzi nie powinien być dłuższy niż 30 dni. Jeżeli, z uwagi na złożoność sprawy, zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i termin 30-dniowy nie może zostać dotrzymany, bank informuje klienta o prowadzonym postępowaniu i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi. W tym przypadku termin rozpatrzenia skargi przez bank i udzielenia odpowiedzi nie może być dłuższy niż 90 dni - czytamy w dokumencie ZBP.

To czy banki przestrzegają zasad opisanych w dokumencie sprawdza działająca przy ZBP Komisja Etyki Bankowej. To ona rozpatruje i ocenia sprawy z zakresu zachowań banków we wzajemnych relacjach z innymi bankami oraz poszanowania zasad uczciwej konkurencji w prowadzonej przez banki promocji i

Dobre zasady też między bankami

| Dokument reguluje też zasady współpracy między bankami. Instytucje finansowe we wzajemnych relacjach mają kierować się zasadami uczciwej konkurencji i wspomagać się przy działaniach na rzecz umacniania systemu bankowego. W swoich reklamach nie będą pokazywać konkurentów w negatywnym świetle, a w wypadku jakichkolwiek sporów banki mają dążyć do polubownego ich załatwiania. |
| --- |

eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)