Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Franczyza bankowa. Czyli zrób sobie bank

0
Podziel się:

Banki kuszą przedsiębiorczych możliwością prowadzenia własnego biznesu pod znaną marką.

Franczyza bankowa. Czyli zrób sobie bank

Tomasz Pawłowski, zastępca dyrektora sprzedaży ds. franczyzy w eurobanku: Placówka franczyzowa to oddział banku prowadzony przez bank we współpracy z partnerem biznesowym, działającym na licencji banku, w oparciu o bankowe standardy i pod udostępnionym przez bank logo. Partner wnosi do biznesu znajomość lokalnego rynku i doświadczenie. Prowadzi działalność na własny rachunek, a jego zysk stanowi wynagrodzenie wypłacane przez bank, które przybiera najczęściej formę prowizji uzależnionej od wyników sprzedaży.

Najczęściej obsługa w placówce franczyzowej jest zbliżona bądź nawet identyczna jak w placówkach własnych danego banku. To podobieństwo występuje w obszarze dostępnych dla klienta produktów, możliwych do zrealizowania zleceń, a nawet wyglądu oddziału.

Placówki franczyzowe najczęściej uzupełniają sieć placówek własnych danego banku. Rzadko kiedy zdarza się, aby banki rozwijały wyłącznie sieć franczyzową bez sieci własnej.

Od czego zależy to, że banki stawiają na rozwój sieci placówek franczyzowych, a kiedy rozwijają sieci własnych oddziałów?

Decyzja o rozwoju sieci franczyzowej zależy do strategii danego banku. Każdy z banków rozwijając sieć franczyzową, dostosowuje się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Banki mogą również wziąć pod uwagę m.in.: potrzebę dotarcia do większej liczby klientów, chęć lepszego zagospodarowania potencjału rynkowego, możliwość poniesienia nakładów finansowych na otwieranie własnych oddziałów.

Jakie korzyści ma bank z posiadania sieci placówek franczyzowych?

Bank ma przede wszystkim możliwość poszerzenia swojej sieci placówek, szybszego i szerszego dotarcia do klienta. Często jest to metoda na dotarcie do mniejszych rynków, mniejszych miejscowości, gdzie otwieranie placówek własnych może być ekonomicznie nieuzasadnione.

Rozwój sieci franczyzowej jest dla banku sposobem na efektywne pod względem kosztowym poszerzenie zasięgu, daje możliwość zaoferowania produktów banku większej liczbie klientów.

Dlaczego otworzenie placówki bankowej to dobry pomysł na biznes?

Dzięki otwarciu placówki bankowej przedsiębiorca może nawiązać współpracę z poważną instytucją finansową, o ugruntowanej pozycji na rynku. Rozpoczęcie tego rodzaju współpracy pozwala franczyzobiorcy czerpać korzyści z prowadzenia działalności pod znaną i silną bankową marką.

Ponadto umożliwia zaoszczędzenie czasu i pieniędzy niezbędnych do wypracowania własnej marki. Dodatkowo silny partner biznesowy zapewnia duży zakres wsparcia w rozpoczęciu i prowadzeniu biznesu. Partner zazwyczaj otrzymuje od banku know-how, wyposażenie placówki, obrandowanie, wsparcie szkoleniowe, budżety marketingowe oraz opiekę wyznaczonych pracowników banku.

Czy w tej chwili jest dobra koniunktura dla rozwoju sieci placówek franczyzowych?

Po stagnacji na rynku bankowych placówek franczyzowych w latach 2010-2011 rynek powraca do trendów rozwojowych obserwowanych przez okresem kryzysu. Po weryfikacji sieci, partnerów i lokalizacji na rynek wróciła stabilizacja, która pozwala z nieco większym optymizmem patrzeć w przyszłość i planować rozwój biznesu w dłuższej perspektywie.

Zauważają to również banki, spośród których kilka powróciło do polityki intensywnego rozwoju swoich sieci. Dowodzi to, że sytuacja wielu banków się ustabilizowała, dokonały one zmian w swojej strategii i ofercie, przez co mogą ponownie zaoferować swoim franczyzobiorcom atrakcyjny i dochodowy model biznesowy.

Które banki są szczególnie aktywne na polu rozwoju sieci franczyzowej? Z czego to może wynikać?

Dziś na rynku franczyzy bankowej najaktywniejsi gracze to: Alior Bank, Getin Bank, BPH, Meritum i eurobank, w którym pracuję – wszystkie one nie kryją się z planami dość intensywnej ekspansji sieci franczyzowych. Może to świadczyć o potrzebie dalszego rozwoju sieci oddziałów oraz o zakończeniu wewnętrznych zmian, które dają potencjalnym partnerom poczucie stabilnej współpracy.

Jakie wymagania trzeba spełnić, by prowadzić franczyzową placówkę bankową? Jak wyglądają formalności związane z uzyskaniem zgody banku?

Przyszłemu franczyzobiorcy na pewno przydadzą się takie cechy jak: przedsiębiorczość, kreatywność, zaangażowanie i umiejętności sprzedażowe. Do zestawu należy dodać również umiejętności managerskie i predyspozycje do zarządzania personelem. Dodatkowym atutem jest niewątpliwie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, jak również wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu bankowości.

Oczywiście trzeba dysponować wymaganą kwotą na sfinansowanie inwestycji, jednak jest to związane z rozpoczęciem każdego biznesu, nie tylko prowadzeniem placówki bankowej. Jeśli chodzi o formalności, każdy bank ma określony zestaw dokumentów jakie należy dostarczyć w celu potwierdzenia predyspozycji i faktycznych możliwości otwarcia i prowadzenia placówki bankowej. Zakres dokumentacji wynika zarówno z prawa bankowego, jak i wewnętrznych procedur danego banku.

Oprócz dokumentów dotyczących finansów przyszłego partnera, banki mogą oczekiwać od niego również dokumentacji związanej z niekaralnością czy też wykształceniem i doświadczeniem zawodowym oraz z lokalem, w którym będzie prowadzona placówka, systemami alarmowymi itp.

eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)