Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bankowość elektroniczna - jakie operacje wykonasz przez telefon i internet?

0
Podziel się:

Coraz więcej klientów polskich banków przekonuje się do bankowości elektronicznej. Nikogo nie trzeba przekonywać do korzystania z tej formy usług bankowych bowiem oznacza oszczędność czasu, pieniędzy i oczywiście wygoda.

Bankowość elektroniczna - jakie operacje wykonasz przez telefon i internet?
(Petdcat/Dreamstime)

Coraz więcej klientów polskich banków przekonuje się do bankowości elektronicznej. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać do korzystania z tej formy usług bankowych – w końcu to znaczna oszczędność czasu, pieniędzy, no i oczywiście wygoda. Ale czy wszystkie standardowe operacje, które zlecamy w bankach, można wykonać przez telefon czy internet?

Poniżej prezentuję krótki opis funkcjonalności najczęściej dostępnych w kanałach elektronicznych w polskich bankach. Trzeba jednak pamiętać, że zakres operacji może być ograniczony przez specyfikę kanału (np. nie wszystkie operacje dostępne u operatora telefonicznego są możliwe do wykonania w automatycznych serwisach telefonicznych), czy rodzaj zabezpieczenia bankowości internetowej (zakres operacji możliwych do wykonania przy zabezpieczeniu dostępu do konta wyłącznie statycznym hasłem jest zazwyczaj ograniczony w stosunku do dostępu z dodatkowym zabezpieczeniem np. hasłem sms).

Saldo, historia operacji

Możliwość sprawdzenia aktualnego salda na rachunku, czy historii wykonanych operacji, to podstawowa funkcjonalność zarówno dla bankowości internetowej, jak i telefonicznej, dostępna w praktycznie każdym banku, który oferuje konta z obsługą przez internet/telefon. Klienci dzwonią do banku czy logują się na swoje konto, aby sprawdzić, czy np. pensja wpłynęła już na rachunek, albo ile jeszcze pieniędzy na nim pozostało. Większość banków udostępnia również przez internet możliwość wydrukowania potwierdzenia wykonanej operacji, a przy obsłudze telefonicznej – możliwość zamówienia potwierdzenia z dostawą pocztą.

Płatności


Przelew z rachunku to najczęściej wykonywana w kanałach bankowości elektronicznej operacja bankowa. Nie dziwi więc fakt, że każdy bank posiadający ofertę rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i bankowości elektronicznej daje klientom możliwość zlecenia przelewu – na inne konto wewnątrz banku, do innego banku, przelewu podatkowego czy do ZUS. W celu ułatwienia wykonywania powtarzających się płatności zazwyczaj można również zdefiniować szablony przelewów (tzw. odbiorców). Nie wszystkie banki udostępniają jednak możliwość wykonania przelewu zagranicznego w kanałach elektronicznych.

Coraz więcej banków udostępnia za to możliwość wykonywania dedykowanych przelewów na doładowania telefonów komórkowych pre-paid. Dzięki tej funkcjonalności zasilenie konta telefonów na kartę jest jeszcze prostsze i szybsze niż dotychczas.

Utworzenie zlecenia stałego to kolejna operacja bankowa możliwa do wykonania praktycznie w każdym banku oferującym bankowość elektroniczną. Dzięki tej możliwości płatności cykliczne o stałej kwocie (np. spłata kredytu z ratami stałymi) mogą zostać szybko i bezproblemowo zlecone w banku.

Z kolei, ze względu na ograniczenia formalne, obsługa poleceń zapłaty w elektronicznych kanałach dostępu kończy się często na możliwości podglądu ustanowionych poleceń zapłaty; czasem dostępna jest również funkcjonalność wycofania (zareklamowania) transakcji dokonanej w ramach polecenia zapłaty.

Oszczędności


Założenie lokaty, podgląd jej danych, czy zerwanie przed terminem to funkcjonalności powszechnie dostępne w bankach za pośrednictwem kanałów elektronicznych. W niektórych instytucjach klienci są nawet dodatkowo premiowani podwyższeniem oprocentowania lokaty, jeżeli zdecydują się ją założyć przez telefon czy internet.

Ze względu na wzrastającą popularność rachunków oszczędnościowych coraz więcej banków udostępnia również możliwość ich założenia i obsługi przez telefon czy internet. Nie we wszystkich bankach można mieć natomiast dostęp do swoich rejestrów w funduszach inwestycyjnych, założonych za pośrednictwem banku.

Ubezpieczenia


Wykupienie ubezpieczenia za pośrednictwem bankowości telefonicznej lub internetowej to na razie operacja spotykana niezbyt często. Może to jednak wynikać z ograniczonej oferty ubezpieczeń sprzedawanych za pośrednictwem polskich banków. Najczęściej można wykupić polisy podróżne, samochodowe, czy mieszkaniowe, czasem również ubezpieczenie na życie. Banki pracują jednak intensywnie nad uruchomieniem sprzedaży kolejnych typów ubezpieczeń, można się więc spodziewać udostępnienia ich wkrótce również w kanałach bankowości elektronicznej.

Kredyty


Klient, który posiada kredyt w banku, może zazwyczaj przez internet czy telefon sprawdzić aktualne zadłużenie, harmonogram czy historię dokonanych spłat. Ponadto często możliwe jest również złożenie wniosku o nowy kredyt. Podpisanie umowy kredytowej odbywa się jednak zazwyczaj w oddziale bankowym. Obecnie niewiele banków umożliwia dokonywanie innych operacji związanych z kredytem, jak np. wcześniejsza spłata kredytu.

Obsługa kart


W przypadku kart debetowych do konta najczęściej dostępna funkcjonalność to informacja o karcie, limitach transakcji dla karty oraz możliwość jej zastrzeżenia. W przypadku kart kredytowych zakres operacji dostępny w kanałach elektronicznych jest zazwyczaj szerszy niż dla kart debetowych – dodatkowo można podejrzeć dane z aktualnego bądź przeszłych wyciągów z rachunku karty, dokonać przelewu z tego rachunku, czy spłaty karty (przy pomocy dedykowanej temu funkcjonalności).

Inne operacje


W kanałach bankowości elektronicznej banki umożliwiają również wykonywanie innych, rzadziej zlecanych operacji. Jako przykład może tu posłużyć awizowanie wypłaty czy możliwość zmiany adresu do korespondencji lub numerów telefonów.

Zakres operacji możliwych do wykonania w kanałach bankowości elektronicznej jest coraz szerszy. Można oszacować, że 95% podstawowych operacji dostępnych w bankach można obecnie wykonać zdalnie, bez przychodzenia do banku. Tak jest taniej, szybciej i wygodniej. Oczywiście część operacji, ze względu na swoją specyfikę, zawsze będzie musiała być wykonywana wyłącznie w placówkach bądź przy wykorzystaniu dedykowanych urządzeń (np. wpłaty czy wypłaty gotówkowe). Również w przypadku bardziej skomplikowanych spraw, jak np. uzyskanie kredytu hipotecznego, warto wybrać się do placówki banku, gdzie doradca poinformuje o szczegółach oferty i pomoże dopełnić wszystkich formalności.

eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Eurobank
KOMENTARZE
(0)