Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Łatwiej przenieść konto, ale exodusu nie widać

0
Podziel się:

Od 1 stycznia obowiązuje rekomendacja Związku Banków Polskich. Ułatwia ona klientom przeniesienie rachunku bankowego. Masowej migracji jednak nie ma.

Łatwiej przenieść konto, ale exodusu nie widać
(Pryzmat/Dreamstime)
bECSFLRx

Przewidywania banków sprawdziły się. W ciągu czterech pierwszych miesięcy 2010 roku na zmianę banku zdecydowało się 4749 klientów.

Brak wielkiego boomu widać też w wynikach badań opublikowanych w kwietniowym "Monitorze bankowym". Z sondażu Pentora wynika, że aż 87 proc. banków nie zauważyło, by ułatwienia w przenoszeniu kont między bankami wpłynęły na faktyczną mobilność klientów.

W zaledwie co dziesiątym banku można już odczuć skutki wprowadzenia nowych regulacji.

bECSFLRz

Co ciekawe największą mobilność zdają się wykazywać klienci banków notowanych na giełdzie. W 14 proc. placówek zauważono większą niż w analogicznym okresie poprzedniego roku skłonność do przenoszenia kont. Najmniejszą aktywność wykazują klienci banków spółdzielczych. Tylko w co 20 placówce bankowcy stwierdzili większą aktywność klientów.

Dlaczego Polacy nie rzucili się do masowego przenoszenia kont? Według znawców branży bankowej spory wpływ ma m.in. nasza mentalność. Z grudniowego sondażu dla "Rzeczpospolitej" wynika, że zaledwie 5 proc. Polaków rozważało możliwość zmiany banku w I półroczu 2010 r. Eksperci podkreślają, że niechętnie zmieniamy bank, nawet gdy nie jesteśmy z dotychczasowego do końca zadowoleni. Siła przyzwyczajenia jest duża. Tak samo obawa przed tym co nieznane. Większość z nas wybiera więc strategię "na przeczekanie".

Zdaniem bankowców zniechęcać może też konieczność samodzielnego wypełniania formularza, w którym klient musi podać szczegóły dotyczące płatności, czyli m.in. zleceń stałych. Część bankowców przyznaje, że znikoma popularność może wynikać też z braku wiedzy o nowych ułatwieniach. I to pomimo tego, że w ostatnich miesiącach kilka banków ruszyło z dużymi kampaniami promującymi przenoszenie rachunków, kusząc m.in. gotówkową premią za odejście od konkurencji.

Trend jednak przybiera na sile. Chęć znalezienia bardziej atrakcyjnej i tańszej oferty skłania do działania coraz większą liczbę osób. Z analiz ZBP wynika, że choć w porównaniu z liczbą wszystkich rachunków mobilność klientów jest niewielka, to z miesiąca na miesiąc przybywa osób poszukujących lepszego miejsca dla swoich oszczędności.

bECSFLRF

Na czym polegają ułatwienia? Bank, do którego klient przychodzi, by założyć rachunek, zajmuje się także likwidacją starego. Nowy bank w imieniu klienta ma zająć się m.in. przelaniem środków z zamykanego rachunku i jego likwidacją. Także przeniesienie zleceń stałych i poleceń zapłaty oraz powiadomienie o zmianie pracodawcy, ZUS-u czy urzędu skarbowego leży w gestii banku, do którego się przenosimy.

Wszystko powinno odbyć się w ciągu siedmiu dni. Jednak jak wynika z obserwacji analityków Gold Finance w praktyce trwa to nawet dwa razy dłużej. Powód? Problemy jakie pojawiają się w czasie przeprowadzki. Najczęstsze to: niezgodność podpisu, złożonego przez klienta na dokumentacji, dotyczącej przeniesienia rachunku z Kartą Wzorów Podpisów w dotychczasowym banku, a także niewystarczające środki na pokrycie opłat i prowizji w „starym banku”.

Kłopoty pojawiają się też wtedy, gdy w starym banku mamy debet. Halina Kochalska z Gold Finance podkreśla, że nie każdy bank "weźmie” klienta z długiem. Zdarza się także, że wniosek dotyczy innego typu rachunku, niż ROR-u lub podpisany jest przez pełnomocnika, który nie ma uprawnień do rozwiązania umowy o prowadzenie rachunku. Ale lista takich przypadków jest dłuższa.


bECSFLRG

Utrudnienia, opóźnienia albo całkowity brak możliwości przeniesienia rachunku mogą wystąpić:

  • gdy na rachunku istnieje blokada z tytułu nierozliczonej transakcji, np. kartowej dokonanej karta debetowa;
    • w przypadku rachunków, z których ustanowione są spłaty kredytów i kart kredytowych – konieczność podpisania aneksu do umowy kredytowej;
    • gdy do rachunku wydane są karty typu charge;
    • w przypadku rachunku z zajęciem egzekucyjnym, innymi blokadami na rachunku, lub wstrzymaniem transakcji na podstawie Ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy,
    • w przypadku rachunków, na których zostały ustanowione kaucje środków pod zobowiązania klienta w innym banku;
    • w przypadku rachunków z saldem zerowym i zaległymi opłatami (w przypadku, gdy bank nie debetuje rachunków i opłaty są naliczone, ale niepobrane);
    • w przypadku rachunku z saldem ujemnym (wykorzystany limit kredytowy, wykorzystany dozwolony debet, debet niedozwolony);
    • dla rachunków powiązanych z lokatami, np. wskazane do przelewu odsetek;
    • gdy otwarcie usług bankowości elektronicznej oraz konta internetowego odbywa się bez wymiany dokumentów papierowych;
    • jeśli do rozwiązania umowy rachunku wspólnego, zgodnie z umowa, wymagana jest wspólna zgoda ich współwłaścicieli;
    • na rachunek wpływają świadczenia z zagranicy, np.renty/emerytury zagraniczne, inne świadczenia o charakterze socjalnym, otrzymywane przez posiadacza rachunku
    • zawarta jest transakcja negocjowana
    • rachunki posiadają otwarte inkaso czeków w obrocie krajowym oraz dewizowym;
    • zlecenia stałe krajowe, nie mogą zostać przeniesione do innego banku - dotyczy to takich produktów, które są specyficzne tylko dla danego banku i powiązane z nimi numery rachunków maja odniesienie te do innych rachunków funkcjonujących w tym banku;
    • rachunek ma otwarte akredytywy/inkaso dokumentowe;
    • rachunek należy do klienta, wobec którego zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu przez niego upadłości konsumenckiej, lub który złożył wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
bECSFLSa
eurobank
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)