Forum Polityka, aktualnościGospodarka

15. rocznica zatonięcia promu "Jan Heweliusz"

15. rocznica zatonięcia promu "Jan Heweliusz"

Money.pl / 2010-01-13 23:55
David Stettiner / 89.229.78.* / 2010-01-13 23:55
Strasburg nie oceniał faktów opisanych przez Izby Morskie,ale ustrój Izb i..przesłuchanie III-go of.przez Sędziego.
Proszę zwrócić uwagę jakże "gorący " opis katastrofy odbiega od opisu PAP.A pisze to osoba,która wiedzę ma od zainteresowanych w pierwszych dniach po katastrofie.A może Money opublikuje pełny opis katastrofy opisany [przez Izby Morskie, a nie PAP?
Izba Morska W Szczecinie przy Sądzie Wojewódzkim w składzie kilku Sędziów zawodowych i kilku ławników, kapitanów żeglugi wielkiej ( też doświadczonych dowódców promów) ustaliła , że prom Jan Heweliusz dnia 13.01.1993 roku :
1.Został wyprowadzony w morze przez ..(cenzura) przy złych prognozach pogody, 9 do 10oB
z : Nieszczelną ,nie wyremontowana furtą rufowa statku
nie zamocowanymi pojazdami samochodowymi na pokładzie samochodowym.
Załadowanie pojazdów nie gwarantowało zachowania kryteriów stateczności statku ......uszkodzonego
Czyli statku nie spełniającego wymagań bezpieczeństwa w zakresie strugoszczelności ( (wymaganej Międzynarodową Konwencją Load Line – Autor) , załadowania i zamocowania ładunku ( Konwencja Solas 74 – Autor)
2.W związku z opóźnieniem ..(cenzura) wybrał krótsza trasę nie dającą osłony lądu..
3.Pomimo niebezpiecznych prognoz pogodowych na mostku kapitańskim ....(cenzura) pozostawił jako dowodzącego promem młodego, niedoświadczonego III-go oficera.
4.Zastosowanie dotychczasowej złej praktyki morskiej i Samowolne, bez uzyskania akceptacji kapitana przepompowanie balastów przez dowodzącego samotnie promem III-go Oficera ze zbiornika prawej burty ( skąd wiał wiatr) na lewą burtę i zamknięcie wielkiej zasuwy pod pokładem samochodowym na dnie statku , wiele pięter od mostka kapitańskiego.
5.Po gwałtownym pogorszeniu się pogody zawołany przez III-go oficera nie zwiększył obsady na Mostku tak, aby byli tam poza oficerem wachtowym co najmniej sternik, obserwator , dodatkowy marynarz do dyspozycji i I oficer ( Sternika i Obserwatora wymaga Międzynarodowa Konwencja STCW - Autor)
6....(cenzura) nie spowodował ciągłej i sprawnej obsługi systemu przechyłowego promu.
7.... (cenzura – Autor)) polecił nadmiernie ograniczyć prędkość promu w związku z mocowaniem nie zamocowanych pojazdów i prowadzenia zbędnych prób sztormowania....Rufą( !!!- Autor), co wystawiło częściowo nie naprawiona furtę na działanie fal i oddalało prom od lądu w kierunku Ławicy Orlej w obszar o większym falowaniu.
-Dla osiągnięcia zamierzonego kursu .....(cenzura) posługiwał się sterami strumieniowymi, których skuteczność na wzburzonym morzu była ograniczona, a wywoływała przeciążenie silników głównych i konieczność redukowania skoku śruby, a więc i prędkości statku co ograniczało efektywność sterów podwieszonych..
- (...cenzura –Autor)) stosował prace śrub napędowych w przeciwnych kierunkach co jeszcze bardziej ograniczało efektywność sterów rufowych podwieszonych ( podstawowych – Autor) i również powodowało wzrost obciążenia silników głównych i konieczność redukowania skoku śrub.(napędowych – Autor) .
- ...(cenzura) nie docenił gwałtowności oddziaływania huraganu i przez to nie skierował wcześniej promu pod osłonę lądu , a co najmniej na utrzymywaniu prędkości pozwalającej sztormować dziobem.
-....(cenzura) dopuścił do przejścia statku przez linię wiatru , przy braku możliwości szybkiego przepompowania wody ( balastu – Autor) w systemie przechyłowym do zbiornika po prawej burcie, z której nastąpił napór wiatru doprowadzający do przechyłu promu na lewa burtę ok. 30o( przepompowanie ratujące prom przed przewróceniem się na burtę uniemożliwiła zamknięta nieco wcześniej wielka zasuwa pod pokładem samochodowym, którą bezskutecznie usiłował samotnie otworzyć St. Of. Mechanik promu – Autor).
- ....(cenzura) nie docenił ostrzeżeń wynikających z poprzednich wypadków dużych przechyłów promu wiążących się z z typowa dla dwupokładowych promów ograniczona statecznością oraz nie uwzględnił trudności operowania systemem przechyłowo-balastowym i przez to w warunkach ciężkiego huraganu nie zaalarmował wcześnie pasażerów i Załogi z wydaniem pasażerom środków ochrony cieplnej.
-...( cenzura) nie uprzedził służb ratowniczych na lądzie o powstaniu trudnej ui niebezpiecznej sytuacji na promie.
..............
..............
-....(cenzura) zaniechał wykonanie wymaganych przepisami próby przechyłów promu w 1986 roku oraz dopuścił naruszające przepisy próby przechyłów w 1977 roku.
............
-....(cenzura) nadał komunikaty wzywania pomocy bez informacji o właściwej pozycji statku .
oraz nie wykorzystał innych możliwości sygnalizacji statku w niebezpieczeństwie co w konsekwencji spowodowało konieczność ustalenia miejsca katastrofy i opóźniło przybycie pomocy.
8.- .nie rozpowszechniono sygnału wzywania pomocy przez statki i stacje brzegowe w rejonie katastrofy.
- inne promy nie włączyły się czynnie do akcji ratowniczej.
- Huragan zakłócał łączność lądowych służb ratowniczych.
- Nagły p

Najnowsze wpisy