James Maynard Keenan
/ 83.27.169.* / 2006-04-19 14:46
Dziennik sie pomylil, a Money to powtarza. Licze na przeciwdzialanie takim pomylkom w przyszlosci.
Po pierwsze, gdyby ktokolwiek raczyl laskawie doczytac artykul w Dzienniku do konca, to zobaczylby - ku powszechnemu zdumieniu - iz jest tam zawarte explicite stwierdzenie, ze za wysokie ceny odpowiada rowniez (rowniez?) monopol PKN Orlen i ze konkurencja obnizylaby ceny.
Po drugie, Dziennik faktycznie popelnil blad. Ale nie ten, o ktorym sie tu w komentarzach pisze. Rzecz w tym, ze ilosc STACJI nie ma wielkiego wplywu na cene. Dlaczego? Ano, jesli wszystkie stacje naleza do monopolisty, to nie traci on wcale swojej pozycji monopolu. Ustawia na wszystkich swoich stacjach ceny jakie tam chce i ma wszystko w nosie. Chodzi wiec o WLASNOSC stacji - kto je posiada. Jesli rozni konkurenci, to musza dazyc do obnizenia cen, bo ich cele sa wzajemnie sprzeczne - musza odbic koledze klienta. O klienta musza sie po prostu starac, np przez cene.
Powtorzmy: Ilosc stacji nie wplywa na cene - moze byc duzo stacji i malo, a ceny moga byc sztywne. To wlasnosc jest wazna - im wiecej konkurentow, tym mniej sposobow utrzymania wysokiej ceny i tym wiekszy bodziec do jej obnizenia. QED.