redank
/ 90.195.220.* / 2007-08-18 02:50
Udzielenie gwarancji jakości rzeczy sprzedanej kupującemu nie jest obecnie obligatoryjne. Gwarancji może udzielić zarówno sprzedawca jak i producent z własnej woli. Jeżeli zostanie udzielona gwarancja bez określenia jej okresu to okres gwarancji wynosi 1 rok od wydania rzeczy kupującemu. (art. 577 § 2 KC)
Niestety nie ma konkretnych regulacji prawnych określających termin usunięcia wady w ramach gwarancji jakości, jeżeli w karcie gwarancyjnej nie określono tego terminu. W tym przypadku KC zobowiązuje gwaranta do usunięcia wady w odpowiednim terminie !!! (art.580 § 2 KC). Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego w sprawie wytycznych w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej w sprawach rękojmi i gwarancji określono ten termin jako nie przekraczający 2 tygodni.
Proponuję skorzystać z RĘKOJMI, gdyż zgodnie z art. 579 KC kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
W ramach rękojmi, jeżeli rzecz ma wady to kupujący może odstąpić od umowy (art. 560 KC). Nie może od niej odstąpić tylko wówczas, gdy Sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie (sprzedawcy nie przysługuje to uprawnienie, gdy uprzednio rzecz była już wymieniona albo naprawiana – chyba, że obecna wada jest nieistotna). Wybór wymieniać czy naprawiać rzecz należy do sprzedawcy.
Uwaga !!! „niezwłocznie” wg powyższej uchwały Sądu Najwyższego oznacza natychmiast, ale nie później niż w ciągu 14 dni.
Proponuję zatem rozważyć dwie możliwości:
1/. wystąpić do sprzedawcy z oświadczeniem odstąpienia od umowy wzywając jednocześnie do zwrotu pieniędzy. Jeżeli sprzedawca nie będzie chciał odstąpić od umowy i oddać pieniędzy to będzie musiał niezwłocznie wymienić rzecz na wolną od wad albo niezwłoczne usunąć wady, czyli jeżeli posiada na stanie taki sam model telefonu to powinien go od razu wydać w zamian za uszkodzony.
Jeżeli nie będzie reakcji sprzedawcy to po bezskutecznym upływie 14 dni wezwać sprzedawcę do zwrotu gotówki.
2/. Wystąpić do sprzedawcy z żądaniem niezwłocznej wymiany telefonu na wolny od wad albo naprawy rzeczy wyznaczając sprzedawcy odpowiedni termin, pod rygorem odstąpienia od umowy sprzedaży po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
W przypadku odstąpienia od umowy z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej albo żądania dostarczenia rzeczy wolnych od wad zamiast rzeczy wadliwych albo usunięcia wady przez sprzedawcę, kupujący może żądać naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady.
Jeżeli szkoda jest następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności to kupujący może żądać tylko naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady (może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów).