Janina z Bolton
/ 81.130.50.* / 2014-04-12 13:52
Cos jeszcze.
Czy pana firma przestrzega Agency Workers Regulations (AWR)?
Ponizej kilka porad ktore znalazłam w internecie. No i co robić w przypadku gdy prawa sa łamane.
Prawa po 12 tygodniach w tej samej pracy u tego samego pracodawcy:
Pracownik tymczasowy ma prawo do równej płacy, jak gdyby były pełnoetatowym pracownikiem. „Wynagrodzenie” obejmuje wynagrodzenie podstawowe plus wszelkie opłaty, nadgodziny, premie, prowizje, wynagrodzenie urlopowe lub inne płatności bezpośrednio związane z zatrudnieniem.
Kobiety w ciąży pracujące poprzez agencję będą teraz miały możliwość płatnego urlopu w celu przedporodowych wizyt. Na poczet 12 tygodni nie muszą pracować w pełnym wymiarze.
Rozporządzenia również zawierają szczegółowe „nieuniknione” przepisy co do kar dla agencji lub pracodawców, którzy mają na celu obejście prawa 12 tygodni, na przykład poprzez ciągłe przesuwanie pracownika po 11 tygodni do innego zadania. Naruszenie tych przepisów może prowadzić do kary grzywny w wysokości do 5000 funtów.
Możesz zobaczyć pełną kopię przepisów (po angielsku) tutaj:
http://www.legislation.gov.uk/uksi/2010/93/contents/made
Okresy wypowiedzenia i obowiązki zapewnienia pracy
Jak wcześniej wspomniano, elastycznośś jest jedną z najważniejszych atutów pracy tymczasowej zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Masz możliwość podejmowania i opuszczenia miejsca pracy w krótkim czasie (choć należy sprawdzić umowę z agencją, jako że może być tam podany okres wypowiedzenia). Jednak wg. tej samej zasady, pracodawca ma również elastyczność, aby zakończyć pracę tymczasową bez odpowiedzialności za nieuzasadnione zwolnienie (chyba, że było to wynikiem dyskryminacji) lub odprawy z tytułu redukcji.
Agencja nie ma obowiązku zapewnić Ci pracy – charakter biznesowy ich działania polega na tym, że będą mieli więcej ludzi w swoich zapisach niż mają dostępnej pracy, tak aby mogli oni być pewni, iż spełniają wymagania swoich klientów, pracodawców. Jednak nie mogą oni dyskryminować np. ze względu na rasę, narodowość, płeć (w tym z powodu ciąży) lub religii.
Inne prawa
Wszyscy pracownicy, w tym pracownicy tymczasowi, są uprawnieni do następujących praw:
płatny urlop
przerwy na odpoczynek i ograniczenia co do czasu pracy
Krajowej Płacy Minimalnej
nie może być dyskryminowany w ramach jakiegokolwiek prawodawstwa w dziedzinie równości
ochrona zdrowia i bezpieczeństwa w zgodzie z prawem
Egzekwowanie swoich praw
Jeżeli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, czy to na podstawie Agency Worker Regulations lub w inny sposób, to musisz zarejestrować skargę w ciągu trzech miesięcy minus jeden dzień od daty naruszenia, o które złożyłeś skargę. Na przykład, jeśli naruszenie miało miejsce 27 czerwca, należy zarejestrować skargę do sądu pracy do 26 września.
Jeśli biuro pośrednictwa, dla którego pracujesz łamie prawo, możesz też zgłosić swoje zastrzeżenia do Inspektoratu Standardów Biur Pośrednictwa Pracy czyli Employment Agency Standards Inspectorate (tel: 0845 955 5105) lub złożyć skargę w Zrzeszeniu Rekrutacji i Zatrudnienia (REC) pod numerem 020 7462 3260.
Jeśli nie możesz pozwolić sobie na prawnika, albo znaleźć kogoś, kto będzie Cię reprezentował na zasadzie „no win no fee”, możesz wówczas uzyskać bezpłatną poradę w Citizens Advice Bureau (CAB) lub w The Advisory, Conciliation and Arbitration Service (ACAS), która jest organizacją zajmującą się zapobieganiem i rozwiązywaniem sporów związanych z zatrudnieniem. Ich infolinia jest czynna od 8.00 rano do 20.00 w ciągu tygodnia oraz w godzinach od 9.00 do 13.00 w soboty. Ich numer kontaktowy to 08457 47 47 47.