Forum Forum prawnePracy

praca po 8 godzinach.

praca po 8 godzinach.

skomentuj
S.J.K 371 / 77.112.74.* / 2010-11-12 19:56
Mam pytanie..czy pracodawca może na 5 minut przed końcem 8 godz. dnia pracy, przedłużyć lub wydłużyć czas pracy do 2 godzin.Dodam iż w zakładzie obowiązuje system 2-zmianowy(dział produkcji).Jeśli tak proszę o pomoc w interpretacji tego przepisu, a także czy za odmowę zostania po godzinach grożą kary dyscyplinarne.Chciałbym dodać iż wydłużenie czasu pracy w 40 godz.tyg.zdarza się bardzo często więc proszę o pomoc w odnalezieniu odpowiedzi na te zagadnienie.
Wyświetlaj:
szklarek / 2010-11-15 11:55
To, że dzieje się to na 5 minut przed końcem pracy jest OK, ale nie w porządku jest to, że sytuacje takie zdarzają się często. Pracę w godzinach nadliczbowych reguluje art 151 KP, który jasno mówi, że powinno się to ograniczać do sytuacji
-awaryjnych w sensie dosłownym
- szczególnych potrzeb pracodawcy.
Te drugie należy rozumieć jako nieprzewidywalne, awaryjne. czyli np. druga zmiana zastrajkowała, a trzeba przerobić psujący się surowiec, albo spóźnił się transport, który misi być od razu rozładowany itp.
Tu info z netu:
"W uzasadnieniu do wyroku z 26 maja 2000 r. (I PKN 667/99; OSNP 2001/22/662) Sąd Najwyższy podkreślił, iż chodzi tu o potrzeby specjalne, niecodzienne, odróżniające się od zwykłych potrzeb związanych z prowadzoną przez pracodawcę działalnością. Oznacza to, że praca w godzinach nadliczbowych może być bowiem zarządzona jedynie w sytuacjach wyjątkowych, wcześniej nieprzewidywanych"

Inną kwestią jest oczywiście limit godzin nadliczbowych w miesiącu i wynagrodzenie za nie- tu już kryteria są jasne (art. 151-1 do 151-8)
Natomiast pracownik zasadniczo nie ma prawa odmówić pracodawcy pracy w tych godzinach, gdyż:
• art. 100 par. 1 k.p., zgodnie z którym pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę oraz z

• art. 100 par. 2 pkt. 4 k.p., zgodnie z którym pracownik jest obowiązany w szczególności dbać o dobro zakładu pracy.

Zatem- nie odmawiać i...skarżyć tę sytuację do PIP-u.

Kodeks:

http://prawo.money.pl/akty-prawne/ujednolicone-akty-prawne/kodeks-pracy
SJK 371 / 77.114.82.* / 2010-11-16 12:59
Bardzo dziękuje za wyjaśnienie tego zagadnienia,pomogło nam to w wyjaśnieniu tej sytuacji.Pozdrawiam!!!
skomentuj

Najnowsze wpisy