Forum Forum dla firmZakładanie firmy

Przejście z umowy zlecenia na samozatrudnienie a ulga podatkowa na pierwsze 2 lata DG

Przejście z umowy zlecenia na samozatrudnienie a ulga podatkowa na pierwsze 2 lata DG

JB577 / 83.26.78.* / 2012-07-07 13:41
Witam,
Jestem nauczycielem angielskiego, pracuję obecnie jako lektor w szkole językowej na podstawie umowy zlecenia - uzusowionej.
Myślę o otworzeniu własnej działalności gospodarczej w celu prowadzenia lekcji na własny rachunek - w firmach i dla osób prywatnych. Oprócz tego, chcę kontynuować pracę w szkole. Tu pierwsza kwestia - czy dalej pracować w szkole na podstawie umowy zlecenia czy już jako kontrahent obecnej szkoły. I druga, ważniejsza sprawa - czy w obydwu lub w którymkolwiek z tych wypadków przysługiwać mi będzie ulga podatkowa na pierwsze dwa lata działalności. Dodam, że charakter pracy w szkole zasadniczo nie zmieni się, dalej będę lektorem, prowadzącym tego samego rodzaju zajęcia w szkole. A propos sposobu księgowości - ryczałt ani karta podatkowa mnie nie obejmują, więc będzie to albo samozatrudnienie, albo działalność na zasadach ogólnych.
szklarek / 2012-07-09 10:42
1. Ulga 24 miesięczna w składkach dotyczy tylko Działalności Gospodarczej.
2. Będzie Pan miał do niej prawo, bo ograniczenie jej stosowania ma miejsce, gdy działalność jest prowadzona na rzecz byłego pracodawcy, a nie zleceniodawcy.
3. W przypadku jednoczesnego zlecenia i DG, składki społeczne ze zlecenia będą dobrowolne.
4. To, czy z obecną szkołą podpisywać zlecenie czy czynić to w ramach DG wymaga właśnie przekalkulowania kwot przychodu i składek właśnie. UWAGA- nawet spisując zwykłe zlecenie w związku z tym, że będzie ono opiewało na zadania zgodne z PKD firmy- będzie ono opodatkowane łącznie z dochodami z DG. Czyli nie będzie mogło być wykazywane w PIT w osobnym wierszu i nie będą mogły być stosowane zryczałtowane 20% (ew. 50%) Koszty uzyskania przychodu.