Forum Forum dla firmKsięgowość

Ryczałt - zielone pytania

Ryczałt - zielone pytania

skomentuj
tix1 / 2009-02-05 22:05
Witam.
Mam do Was kilka pytań – z góry uprzedzam, że mogą wydawać się śmieszne. Ale podobno nie ma głupich pytań, więc je zadam.
Rozpocząłem działalność gospodarczą 05.01.2009 roku. Jestem na ryczałcie 3%.
1) Za bardzo nie jestem pewien co do rozliczania z urzędem skarbowym i ZUSem.
Z tego co mi się wydaje, to za styczeń tego roku moje rozliczenia powinny wyglądać następująco:
Przychód 3048,99 * podatek 3% = 91 PLN - podatek dla Urzędu Skarbowego
ZUS
Zdrowotne - 215,35 PLN
Społeczne (bez chorobowego) - 104,58 PLN
Z tego co się dowiedziałem, za styczeń nie będę mógł sobie potrącić od podatku składki zdrowotnej (tj. 185,43 zł). Za bardzo nie wiem dlaczego, ale chciałbym się od Państwa dowiedzieć czy to jest prawdą? Może to ma związek z pierwszym miesiącem prowadzenia działalności gospodarczej?
Wybiegając w niedaleką przyszłość, chciałbym zrobić niewielką symulację lutego:
przykładowo
Przychód 3300 * podatek 3% = 99 PLN - podatek dla Urzędu Skarbowego
ZUS
Zdrowotne - 215,35 PLN
Społeczne (bez chorobowego) - 104,58 PLN
W lutym już mogę odliczyć składkę zdrowotną, więc nie płacę podatku w ogóle.
Ale skoro składka zdrowotna do odliczenia jest wyższa od podatku o 86,43 zł, czy mogę tą sumę jakoś odliczyć od podatku, gdy będę miał przychodu załóżmy 10 000 w marcu?

2) Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, nie zatrudniam żadnych pracowników. Jak ma wyglądać moje wynagrodzenie? Czy najzwyklejszy przelew z konta firmowego na prywatne pod tytułem „wynagrodzenie za miesiąc…” wystarczy? Nie płacę od tego żadnych podatków na bieżąco? Po prostu rozliczam się na koniec roku jako osoba prywatna za podatek dochodowy od osób fizycznych?

3) Trzecia sprawa to problem natury bardziej technicznej niż księgowej.
Prowadzę sprzedaż detaliczną za pośrednictwem Internetu. Ta sprzedaż opodatkowana jest jak już wcześniej wspomniałem ryczałtem 3%.
Ewidencję prowadzę za pośrednictwem kasy fiskalnej, i mam mały problem odnośnie kosztów wysyłki. W żadnym z progów podatkowych nie wyczytałem, gdzie mogę umieścić koszty wysyłki (przyznam, że najciekawszym progiem byłby 3%;). Na chwilę obecną po prostu koszty wysyłki dodaję do ceny towaru, i np. żarówkę za 10 zł + 6 zł z wysyłką, sprzedaję za 16 zł. I w taki oto sposób „radzę” sobie, ale pojawiają się problemy przy zwrocie towaru, gdy nie muszę pokrywać kosztów wysyłki. Czy wiecie Państwo w jakim progu podatkowym mogę umieścić wysyłkę?
Wyświetlaj:
Moniaa82 / 2009-03-13 22:03
Wystarczy zapłacic księgowej marne 50 zł i zero problemów na głowie, pozdrawiam
tix1 / 2009-02-09 17:12
Bardzo dziękuję za wyjaśnienie moich wątpliwości.
skomentuj

Najnowsze wpisy