Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Studia będą odpłatne?

Studia będą odpłatne?

Money.pl / 2006-05-10 18:26
Komentarze do wiadomości: Studia będą odpłatne?.
Wyświetlaj:
student / 84.40.129.* / 2006-06-22 18:46
jesli firma placi mi za studia - firma żąda lojalki
jeśli państwo płaci mi za studia - studiuję na h.. potrzebną kosmologię czy inne stosunki miedzynarodowe, po czym zbieram kondomy po murzynach z londyńskich trawników.

państwo MUSI wymusić w ludziach chęć studiowania rzeczy rynkowych i POTRZEBNYCH, nie tylko nagradzać tych co zdecydują sie na studia inżynierskie.

uczyć nie tylko poczucia godnosci z polskosci,
ale też obowiązkowa matura z MATEMATYKi musi być
jfk / 84.40.150.* / 2006-05-11 00:18
Jestem studentem dziennym na Uniwersytecie Wrocławskim, również korzystam z bezpłatnej nauki, ale jestem jak najbardziej za wprowadzeniem płatności za studiowanie w trybie stacjonarnym.

To prawda, że obecny system faworyzuje studentów mieszkających z rodziną w mieście akademickim (nie ponosza dodatkowych opłat za stancje, nie muszą sie żywić na własną rękę, nie płacą za PKP). I to przeważnie tych bogatszych, których jeszcze w liceum stać na drogie korepetycje lub kursy prowadzone przez pracowników uczelni, danego wydziału.

Wydaje mi się, że sensowne byłoby wprowadzenie symbolicznej opłaty za każdy semestr - na którą stać byłoby także biednych. Z opłaty mogliby być na przykład zwolnieni studenci w pierwszym semestrze nauki, a także uzyskujący średnią powyżej 4,5. Oprócz tego racjonalny system stypendiów naukowych, a także socjalnych (ale tu - z dużą ostrożnością, bo tylko w swoim otoczeniu widzę bardzo wiele przykładów wymuszania stypendiów).

W skali całego kraju taka symboliczna opłata byłaby potężnym zastrzykiem dla uczelni. Korzyści byłyby spore - uczelnie dysponowałyby większym budżetem - mogyby w ten sposób kompletować lepszą kadrę, uzupełniać czytelnie, wyposażać sale. Wzrosł by poziom zaangażowania studentów by uzyskać zwolnienie z opłaty