Forum Forum dla firmZakładanie firmy

Umowa o pracę, a samozatrudnienie.

Umowa o pracę, a samozatrudnienie.

Pytanie do eksperta / *.*.*.* / 2008-08-12 12:56
Czy będąc zatrudnionym na podstawie umowy o pracę mogę założyć własną firmę? Czy zabraniają tego jakieś przepisy? Czy pracodawca może wyciągnąć wobec mnie jakieś konsekwencje? Co z ZUSem?
jbem / 2008-08-12 13:03 / Jacek Bem, doradca klienta
Praca na podstawie umowy o pracę nie stanowi zasadniczo ograniczenia wobec swobody zakładania działalności gospodarczej. Nie blokuje tego ani kodeks pracy ani żadna inna ustawa. Ograniczenia mogą być jednakże zawarte w samej umowie o pracę. Często pracodawcy umieszczają w umowie zapis zabraniający podejmowania innej pracy zarobkowej. Innym praktykowanym rozwiązaniem jest umieszczenie w umowie o pracę paragrafu zobowiązującego pracownika do uzyskania zgody przełożonego na podjęcie innej pracy. Bez zgody pracodawcy złamiemy umowę. W pewnym zakresie przeszkodą może być również umieszczenie w umowie o pracę zakazu konkurencji. Wpływa on na pełnię swobody przy funkcjonowaniu firmy pracownika, związanego takim zakazem.
Jeśli przebrniemy przez wszystkie możliwe ograniczenia, jednoczesne prowadzenie firmy i praca na umowę o pracę daje przedsiębiorcy korzyść. Wynika ona z oszczędności na ZUSie. Jeżeli na podstawie umowy o pracę przedsiębiorca otrzymuje, co najmniej najniższe krajowe wynagrodzenie nie musi opłacać ubezpieczenia społecznego. Co prawda przez pierwsze 24 miesiące, gdy nowo upieczonemu przedsiębiorcy i tak przysługuje ulga, dzięki której ubezpieczenie wynosi tylko 100 zł miesięcznie. Oszczędność powiększa się w sytuacji gdy musiałby opłacać składkę w „normalnej” wysokości, czyli około 550-600 zł.

Najnowsze wpisy