1.Sprostujmy- to już nie jest nowy wykaz A i wykaz B, ale zał. 1 i zał. 2 do USTAWY
z dnia 19 grudnia 2008 r.
o emeryturach pomostowych.
2. Rozumiem, że daleko, ale wystarczy 1 dzień takiego zatrudnienia.
3. Jeśli oba zatrudnienia kolejowe mieszczą się w kategorii "Prace bezpośrednio przy ustawianiu drogi przebiegu pociągów i pojazdów metra (dyżurny
ruchu, nastawniczy, manewrowy, ustawiacz, zwrotniczy, rewident taboru bezpośrednio
potwierdzający bezpieczeństwo pociągu, dyspozytor ruchu metra, dyżurny ruchu
i stacji metra)" czyli poz. 6 zał. 2 wtedy na podstawie przepisu szczególnego- art. 49 w związku z art. 3 i 4 ustawy o pomostówkach NIE musi Pan dopracowywać tego minimum jednego dnia.
Czyli może Pan doczekać do e. pomostowej w dotychczasowym zatrudnieniu lub bez niego.
4. co do wysokości- nie jestem panią z ZUS, która na 1 rzut oka potrafi określić wysokość świadczenia.
ALE- e. pomostowa jest liczona identycznie jak emerytura powszechna dla Pana rocznika , czyli z sumy KP i zewidencjonowanych składek od 1 stycznia 1999 r. Siłą rzeczy w wieku 60 lat będzie niższa, niż w wieku 67 lat- bo okres przewidywanego pobierania będzie o te 7 lat dłuższy, a ewidencjonowanych składek -krótszy. Czyli różnica znaczna. W przeciwieństwie do e. wcześniejszej nie traci się OFE. Tj. nie uzyska się z OFE e. kapitałowej jako dodatku do ZUS-owej, ale składki zewidencjonowane w ZUS zostaną skorygowane w górę, tak jakby do OFE Pan nie przystąpił, czyli jakby całe 19,52% podstawy zostawało w Zakładzie. Strata jest więc o tyle, o ile stopa zwrotu w ZUS (czyli suma waloryzacji za te lata) będzie niższa, niż stopa zwrotu w Pana OFE w dniu przechodzenia na emeryturę.
Warto tę ustawę pomostówkową przewertować:
http://prawo.money.pl/akty-prawne/dziennik-ustaw/ustawa;z;dnia;19;grudnia,dziennik,ustaw,2008,237,1656.html