Forum Forum dla firmZakładanie firmy

Własna działalność i etat

Własna działalność i etat

madara84 / 109.231.12.* / 2014-05-01 18:05
Witam, sytuacja czysto hipotetyczna.
Jestem programistą WEB-owym. Obecnie pracuję na pełny etat + jedna stała umowa o dzieło + czasem sporadyczne również o dzieło/zlecenia. Jeżeli chodzi o kwoty to zarobi za rok 2013 to około 20tys. rocznie z umowy o pracę + około 9 tys. z umów o dzieło/zlecenie + (X innych które nie są rozliczane)

Zastanawiam się teraz nad dwiema opcjami:
1) Przejście na własną działalność gospodarczą + pełny etat. Umowy o dzieło nie są zawierane z moim obecnym pracodawcą. Jedna umowa o dzieło opiewa na kwotę 1000zł - jest co 3-4 miesiące. Dodatkowo około 300-600zł miesiecznie z rzeczy "po godzinach". Niektóre kwoty nie są obecnie rozliczane - gdybym mógł wystawiać fakturę wówczas by były. Jako, że umowa u pracodawcy jest >= płaca minimalna, wówczas nie musiałbym płacić składek do ZUS-u prawda. Jedynie te zdrowotne około ?300zł? o ile się nie mylę. I to byłyby jedyne kosztu posiadania firmy zgadza się ?. Jeżeli chodzi o odliczania to mam do tego prawo tak samo jak przy posiadaniu samej własnej działalności zgadza się ?.
2) przejście tylko na samozatrudnienie. Tu wystawiałbym fakturę mojemu obecnemu pracodawcy. I tu jest takie małe pytanie. Jeżeli zarabiam około 1680 brutto to pracodawca wiadomo musi część oddać do zusu ze względu na umowę o pracę itp i jego koszt wynosi X. Jeżeli wystawię mu fakturę na ten koszt X to ja będę musiał przez pierwsze 2 lata odprowadzać do ZUSU tzw. MAŁY ZUS (400zł) + zdrowotne + księgowość, a czy pracodawca będzie musiał jeszcze coś odprowadzać ?.

Pytanie też do kosztów jakie można odliczyć od firmy. Po godzinach pracuje w domu, czyli nie mam kosztów dojazdu do firmy to faktury za paliwo bym nie mógł brać zgadza się?. Rachunku za internet/telefon/ wszystko związane z komputerami również. Czy jest też coś dodatkowego co można odliczać mając firmę w domu ?.