Forum Forum ubezpieczeńNa życie

wypowiedzenie umowy zlecenia w ciąży a L4

wypowiedzenie umowy zlecenia w ciąży a L4

zuzkala / 2016-01-12 14:06
Witam,

Mam pytanie. Pracuję od X 2015 na umowie zlecenie i opłacam dobrowolne składki chorobowe. Umowa wygasa 30 III 2016. Jestem w ciąży i 11 I 2016 lekarz wystawił mi L4. Jako, że minął już okres wyczekiwania 90 dni, przysługuje mi prawo do zasiłku chorobowego, który przez pierwsze 30 dni wypłaca zleceniodawca, a potem jeżeli zwolnienie ulega przedłużeniu ZUS.

I tu moje pytanie. Czy zleceniodawca może wypowiedzieć moją umowę zlecenie, żeby uniknąć wypłacania 30 dni zasiłku? Czy jest jakiś zapis chroniący kobiety w ciąży i nie mam się czego obawiać? I co w przypadku gdyby do takiego wypowiedzenie doszło, czy wypłacanie zasiłku chorobowego przejmuje ZUS?
szklarek / 2016-11-24 10:23
To już forumowe archeo i bez związku z tym działem, bo nie dotyczy ub. na życie. Ale może dla innych.
1. nie l4, ale ZLA,
2. nie zawsze 90 dni, bo :

- do owych 90 dni zalicza się poprzednie okresy ubezpieczenia chorobowego, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu nie przekracza 30 dni albo jest spowodowana urlopem wychowawczym, bezpłatnym lub odbywaniem czynnej służby wojskowej przez żołnierza niezawodowego.
Zalicza się też okres pobierania zasiłku macierzyńskiego przysługującego w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego a także okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.

- bez okresu wyczekiwania zasiłek przysługuje np. absolwentom szkół lub szkół wyższych, którzy zostali objęci ubezpieczeniem chorobowym lub przystąpili do ubezpieczenia chorobowego w ciągu 90 dni od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania dyplomu

3. w przypadku zlecenia NIE ma wynagrodzenia chorobowego, więc już od 1 dnia zasiłek pochodzi z FUS, a nie dopiero od 34 dnia.
To, czy technicznie wypłaca go zamiast ZUS zleceniodawca zależy jedynie od jego wielkości.