klientka91
/ 213.216.91.* / 2017-07-17 11:39
Witam,
czy klient musi powołać się na rękojmie, żeby została ona rozpatrzona? Czy sprzedawca ma obowiązek za każdym razem przyjąć towar na rękojmie, bez wyraźniej informacji od klienta?
Rozpatruje się reklamację. To klient decyduje, czy powołuje się na rękojmię sprzedawcy czy na gwarancję (sprzedawcy, importera,producenta) o ile taka w ogóle została wydana.
Uprawnienia z rękojmi są zasadniczo 4 :
wymiany towaru na nowy;
naprawy towaru;
obniżenia ceny;
odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.
Więc niekoniecznie musi to być 'przyjęcie' towaru.
klientka91
/ 213.216.91.* / 2017-07-17 12:01
Dzisiaj dostałam informację, że klient nie musi się powoływać na rękojmię, żeby sprawa była w ten sposób rozpatrywana. Przeszukałam kodeks cywilny, ale potwierdzenia tego nie znalazłam.
Przecież może mieć gwarancję producenta przewidującą 'atrakcyjniejsze' warunki niż rękojmia - np. działa ona jeszcze wtedy, gdy już minął okres rękojmi sprzedawcy. A sprzedawca w procesie realizacji gwarancji producenta zgodnie z jej postanowieniami nie uczestniczy....
Może też mieć (co egzotyczne, ale się zdarza) gwarancję sprzedającego też inaczej definiującą odpowiedzialność i uprawnienia.